تعمیر دینام خودرو | نحوه عملکرد دینام خودرو و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید!

آشنایی با نحوه عملکرد و تعمیر دینام خودرو

دینام نوعی ژنراتور به حساب می‌آید که هدف اصلی آن شارژ مجدد باتری و توزیع برق به خودرو است. جریان برق دومین چیزی است که هر اتومبیل برای حرکت به آن نیاز دارد. تا زمانی‌که به‌وسیله سیستم برق‌رسانی، برق موردنیاز خودرو تامین نشود به سمت جلو حرکت نخواهد کرد. حال ممکن است سوال کنید نحوه عملکرد دینام خودرو چگونه است؟ برای تعمیر دینام خودرو باید چه کار کرد؟ برای کسب اطلاعات لازم و گرفتن پاسخ سوالات خود، پیشنهاد می‌دهیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

نحوه عملکرد دینام خودرو

ژنراتور یا دینام قطعه‌ای برای تولید برق بوده و وظیفه آن شارژ باتری خودرو است و در صورت خراب شدن دینام، باتری ماشین سریعا تخلیه می‌شود. برخی از مدل‌های هیبریدی در خارج که دارای موتور احتراق استاندارد داخلی هستند، دینام دارند. به‌طورکلی دینام در بخش جلویی موتور نصب می‌شود و در اطراف آن کمربندی موجود است. اگر بخواهیم درباره نحوه عملکرد دینام خودرو صحبت کنیم، باید بگوییم وظیفه تولید و تامین برق موردنیاز خودرو در هنگام روشن بودن اتومبیل، برعهده این قطعه است.

پس اگر دینام نباشد، با سرعت بالا برق باتری خالی می‌شود. به بیان دیگر وظیفه دینام تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است و با ارسال جریان تولیدی به باتری، برق موردنیاز بخش‌های مختلف خودرو را تامین می‌کند. با توجه به اینکه دینام به صورت همزمان باتری را به صورت مجدد شارژ می‌کند، در صورت خراب شدن، باتری در مدت کوتاهی برق خودرو را تامین می‌کند و متوقف می‌شود.

دینام خودرو و هرآنچه که باید درمورد آن بدانید

اصول انتخاب و نصب دینام خودرو

در قسمت قبل به بررسی نحوه عملکرد دینام خودرو پرداختیم، اما اصول انتخاب و نصب دینام خودرو چیست؟ در هنگام انتخاب و نصب دینام خودرو باید به یکسری اصول توجه داشته باشید. از آنجایی‌که احتمال دارد اطلاعات کافی درباره این اصول و نکات مهم نداشته باشید، بهتر است از کارشناسان ماهر و متخصص درخواست کمک کنید.

مرکز تعمیرکار یکی از مراکز معتبر و باسابقه است که کارشناسان ماهر و باتجربه در آن مشغول فعالیت هستند. پس در صورت نیاز می‌توانید به سایت آنها مراجعه کرده و پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت کنید. همچنین این مجموعه در صورت لزوم تعمیرکاران خود را به محل موردنظر برای تعمیر دینام خودرو اعزام خواهد کرد.

تشخیص و رفع اشکال دینام خودرو

یکی از رایج‌ترین مشکلات برقی اتومبیل، سوختن یا خرابی آلترناتور است. همان‌گونه که ذکر شد با خرابی دینام، پس از گذشت زمانی کوتاه اتومبیل متوقف می‌شود. بیشتر خرابی‌های دینام به سوختن استاتور، دیود یا سیم‌پیچی آرمیچر ارتباط دارد. ازآنجایی‌که این قطعه به‌وسیله تسمه به مدار چرخش موتور اتصال می‌یابد، باید به صورت منظم مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت وجود پارگی، تسمه جدیدی را جایگزین آن کنید.

در فصل‌های گرم سال که درجه حرارت موتور بالا می‌رود، با حداکثر دور، دور فن ثانویه می‌چرخد و به علت روشن بودن کولر به دینام فشار بیشتری وارد می‌شود، احتمال خرابی آن نیز افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر قرار دادن دور فن کولر در دور حداکثر، استفاده از کولر خودرو و همچنین ترافیک سنگین شهری، سرعت خودرو و دور موتور را کاهش می‌دهد که درنهایت باعث کاهش قدرت تولید برق دینام می‌شود. به‌طورکلی هنگامی‌که وسایل برقی با حداکثر ظرفیت خود کار انجام می‌دهند، ذخیره باتری مصرف خواهد شد.

درواقع این کمبود برق باید توسط دینام جبران شود. از سوی دیگر به علت پایین آمدن دور موتور، دینام دیگر قادر به شارژ مجدد باتری نخواهد بود و به علت فشار مضاعفی که به آن وارد می‌شود، در مدت زمان طولانی دینام می‌سوزد. به‌طورکلی از مهم‌ترین عوامل خرابی دینام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خراب شدن آفتامات دینام که وظیفه آن تنظیم برق دینام است و درنهایت باعث از کار افتادن آن می‌شود.
  • تمام شدن زغال دینام که در صورت تعویض زغال‌ها می‌توان از دینام استفاده کرد.
  • سوختن سیم‌پیچ داخلی دینام که در برخی از موارد با تعویض آنها، دینام کار خود را انجام می‌دهد.

دینام ماشین و آشنایی با نحوه عملکرد آن

نگهداری و خدمات دوره‌ای دینام

معمولا زمانی‌که موتور محافظ گم می‌شود و یا آسیب می‌بیند، به علت وارد شدن آب به دینام، زودتر از زمان موعد باعث سایش شده و خراب می‌شود. در صورت آسیب دیدن زیرپوش موتور، برای تمیز و خشک ماندن محفظه، باید آن را تعویض کنید. از سوی دیگر نشت روغن یا مایع خنک‌کننده باعث آسیب رسیدن به دینام می‌شود. در صورت لزوم باید بخشی از موتور را با استفاده از شامپو شستشو دهید تا دینام از مواد شوینده و آب محافظت شود.

مجموعه تعمیرکاران که یکی از بهترین و معتبرترین مراکز تخصصی در زمینه تعمیر و آموزش‌های اتومکانیک و مکانیک در تهران است که از سازمان فنی و حرفه‌ای مجوز رسمی دارد. این مجموعه دوره‌های تضمینی خود را مانند آموزش نصب دزدگیر خودرو، مکانیک، آموزش نصب ضبط و باند خودرو و… به صورت عملی و پیشرفته برگزار خواهد کرد. از سوی دیگر برای تعمیر دینام خودرو نیز می‌توانید از آنها درخواست کمک کنید.

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به بررسی نحوه عملکرد دینام خودرو و نکات مهم آن بپردازیم. دینام یکی از قطعات مهم خودرو بوده که هدف اصلی آن توزیع برق خودرو و شارژ مجدد باتری است. پس اگر به هر دلیلی این قطعه آسیب ببیند یا خراب شود، حرکت خودرو متوقف خواهد شد. پس با توجه به میزان اهمیت این قطعه، همواره باید وضعیت آن را بررسی کرده و همچنین در صورت بروز مشکل باید از افراد متخصص درخواست کمک کنید.

به‌طورکلی از عوامل خرابی دینام خودرو می‌توان به خراب شدن آفتامات دینام، تمام شدن زغال دینام و سوختن سیم پیچ داخلی آن اشاره کرد. پس با نگهداری درست از این قطعه می‌توان طول عمر آن را افزایش داد و مانع از آسیب رسیدن به آن شد.

برای تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو خود نیز میتوانید روی ما حساب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم