دستگاه تشخیص خطا چیست و چگونه مشکلات الکترونیکی خودرو را رفع می‌کند؟

چگونه با استفاده از دستگاه تشخیص خطا، مشکلات الکترونیکی خودرو را رفع کنیم؟

برای همه صاحبان خودرو، دستگاه تشخیص خطا یا همان دیاگ دستگاهی آشنا و بسیار کاربردی است. این دستگاه می‌تواند انواع مشکلات الکترونیکی خودرو و ایرادات موتور ماشین را شناسایی کرده و سپس با استفاده راهکارهای مناسب در بهترین زمان این فرصت وجود دارد که از مشکلات و هزینه‌های بیشتر جلوگیری شود. اما این که چگونه امکان استفاده از این دستگاه وجود دارد و چه مشکلاتی را می‌توان به کمک آن برطرف کرد موضوعی است که در ادامه این مطلب به آن پرداخته می‌شود. بنابراین اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

دستگاه تشخیص خطا یا دیاگ را بیشتر بشناسید

پیش از بررسی چگونگی کار با دستگاه دیاگ، به معرفی جزئی آن می‌پردازیم. این دستگاه قطعه الکترونیکی بوده که ممکن است به شکل آمپرسنج ساده، تبلت و… باشد. برای استفاده از دیاگ، باید به کمک سوکت آن را خودرو وصل کرد. این دستگاه تمام خطا و مشکلات موجود در سیستم الکترونیکی خودرو را به اطلاع فرد می‌رساند.

بر اساس نوع خودرو، سوکت اتصال دیاگ نیز متفاوت خواهد بود؛ برخی مدل‌ها سوکت کنار موتور بوده و در برخی دیگر در کابین داخل قرار دارد. با اتصال دستگاه تشخیص خطا به خودرو، این دستگاه لیستی از امکاناتی که در می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید را به شما نمایش می‌دهد. جالب است بدانید که اگر خطاها و ایرادات خودرو به صورت نرم افزاری قابل‌حل باشند، به راحتی می‌توانید با این دستگاه آن‌ها را از بین ببری

این دستگاه باعث می‌شود که دیگر همواره نیاز به باز کردن موتور و سایر بخش‌های خودرو نباشد و در سریع‌ترین زمان خطا و مشکلات خودرو قابل‌تشخیص باشند.

روند استفاده از دستگاه تشخیص خطا

برای این که بتوان با کمک دستگاه تشخیص خطا مشکلات الکترونیکی خودرو را رفع کرد، باید با روند و چگونگی کار با آن آشنا بود. در ادامه به طور دقیق در این خصوص توضیح داده شده است.

متصل کردن دستگاه

اولین قدم برای استفاده از دستگاه تشخیص خطا، اتصال آن به ماشین است. درحقیقت استفاده از این دستگاه بسیار راحت بوده و تنها باید سوکت مناسبی برای این کار پیدا کنید. در ابتدا، ورودی OBD2 ماشین را پیدا کنید. معمولا این بخش زیر جعبه فرمان یا نزدیکی آن است.

لازم به ذکر است در برخی از ماشین‌ها این بخش در کنار سرنشین یا در کنار کنسول مرکزی قرار دارد. بهتر است از دفترچه راهنمای خودروی خود استفاده کنید که بتوانید به راحتی این بخش را پیدا کنید. پیش از اتصال پورت نیز حتما ماشین را خاموش کنید. دستگاه‌های دیاگ، اطلاعات را از درگاه عیب‌یابی دریافت می‌کنند. شرکت‌های تولیدکننده خودرو، این بخش را به همین دلیل در خودروها قرار می‌دهند که افراد بتوانند خطاها و مشکلات الکترونیکی خودرو را بیایند.

بعد از اتصال دیاگ به خودرو، حتما مطمئن شوید که اتصال کامل و بدون مشکل است. چرا که تنها در این صورت است که دستگاه توانایی برقراری ارتباط با ECU ماشین را دارد. حال برای دریافت اطلاعات، باید خودرو را روشن کنید که دستگاه داده‌های مختلف را دریافت کند.

روش استفاده از دستگاه تشخیص خطا برای رفع مشکلات الکترونیکی خودرو

دانلود کردن کدها

مهم‌ترین بخش برای تشخیص ایرادها و خطاها، کدهای مختلفی است که توسط خودرو نمایش داده می‌شود. دیاگ این کدها را دریافت کرده و به شما نشان می‌دهد. برای این منظور باید دستگاه تشخیص خطا را روشن کرده و به بخش اسکن یا عیب‌یابی شوید. ممکن است بعضی دستگاه‌ها این فرآیند را به صورت خودکار آغاز کنند. در اینجا بهتر است گزینه شناسایی اتوماتیک ECU را برگزینید که دستگاه مطابق با نوع خودرو اطلاعات را دریافت کند.

بعد از اسکن چند ثانیه‌ای، مشکلات و خطاها به صورت کد روی نمایشگر دستگاه ظاهر می‌شوند. در اینجا باید کدها و داده‌ها را ثبت و ذخیره کنید. همچنین برخی مواقع دستگاه اطلاعات کافی در خصوص کدها به شما نمی‌دهد؛ اما باید حتما آن‌ها را بررسی کنید.

در هر مرحله می‌توانید با پاک کردن خطا، چراغ چک پیشرانه را هم خاموش کنید.

خواندن و بررسی کد

معمولا افراد در دفعات ابتدایی استفاده از دستگاه دیاگ نمی‌توانند معنای دقیق خطاها را بررسی کنند. اما نگران نباشید؛ با استفاده کدخوان‌ها این کار نیز بسیار راحت و آسان است. برای این منظور می‌توانید کد را در مرورگر گوشی خود وارد کنید و معنی آن را در وبسایت‌های مختلف پیدا کنید. همچنین برخی از نرم افزارهای مختلف نیز برای این کار طراحی شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

گفتنی است که برخی از دستگاه‌های پیشرفته دیاگ، به صورت لحظه‌ای تمام کدها و خطاها را با توضیحات مربوطه ارائه می‌دهند که باعث می‌شود سرعت کار بسیار بالاتر هم برود.

از بین بردن مشکلات الکترونیکی

حال که عیب خودرو را به کمک دیاگ شناسایی کردید، باید نسبت به رفع آن اقدام کنید. این مرحله به مهارت و تجربه مناسبی نیاز دارد. اگر پیش‌تر این تجربه را داشته‌اید و در این زمینه مهارت خاصی دارید، کارتان راحت‌تر است. از این رو نیازی به رفتن به تعمیرگاه هم نخواهید داشت.

برخی مواقع کدهای نمایش داده شده، دقیقا به همان بخش و قطعه مربوط نیستند و ناشی از بخش دیگری از خودرو هستند. از این رو نیاز به تجربه و مهارت بالایی در این زمینه وجود دارد. همچنین باید بدانید که همیشه نمی‌توان تنها راه یافتن مشکل و رفع آن را دستگاه‌های دیاگ دانست؛ چرا که گاهی نیاز به دستگاه‌ها و تجهیزات پیچیده‌تری برای رفع مشکلات الکترونیکی خودرو نیاز است.

روش خواندن کدها با استفاده از دستگاه دیاگ

جمع‌بندی

دستگاه تشخیص خطا، یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و مناسب برای رفع مشکلات الکترونیکی خودرو است. این دستگاه‌ها در انواع مختلفی تولید شده‌اند و هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند که قابلیت‌های خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. باید توجه داشته باشید که برای کار با این دستگاه‌ها، به خصوص رفع خطاها و مشکلات نیاز به مهارت بالایی وجود دارد و نمی‌توان به راحتی همه مشکلات را به تنهایی و بدون مهارت برطرف کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم