النترا

زمان تعویض روغن گیربکس النترا چه وقت است؟

روغن گیربکس چه اهمیتی دارد و چرا باید آن را به صورت منظم تعویض کنیم؟ گیربکس ازجمله حیاتی‌ترین سیستم‌های هر خودرویی محسوب می‌شود. در داخل هر گیربکس قطعات مختلفی وجود دارند که هر کدام دارای وظیفه خاصی هستند. گیربکس خودرو هیوندای النترا هم از این قاعده مستثنی نیست. روغن گیربکس عاملی است که از استهلاک و داغ شدن این قطعات جلوگیری می‌کند. اینجاست که اهمیت روغن گیربکس مشخص می‌شود. با این اوصاف بهترین زمان تعویض روغن گیربکس النترا چه موقعی است؟

درباره روغن گیربکس هیوندای النترا چه می‌دانیم؟

قبل از این که به موضوع اصلی، یعنی زمان تعویض روغن گیربکس النترا بپردازیم، بهتر است کمی بیشتر درباره روغن گیربکس این خودرو بدانید. به طور کلی هدف اصلی استفاده از روغن گیربکس، روانکاری قطعات داخلی گیربکس است. در صورتی که روغن گیربکس وجود نداشته باشد، قطعات با یکدیگر اصطکاک ایجاد می‌کنند و به مرور زمان از بین خواهند رفت. با این اوصاف وجود روغن گیربکس برای هر خودرویی ضروری است.معمولا زمانی متوجه کاهش سطح روغن گیربکس یا کیفیت آن می‌شویم که دنده‌ها به خوبی جا نمی‌روند. در واقع این اولین علامتی است که نشان می‌دهد باید روغن گیربکس را مورد بررسی قرار دهید. در صورت حرابی ماشین به تعمیرکار مراجعه کنید.

اغلب خودروهایی که شرکت هیوندای تولید می‌کنند از نوع گیربکس اتوماتیک هستند. سازوکار و اهمیت روغن گیربکس در خودروهای اتومات بسیار متفاوت از دستی است. روغن گیربکس در خودروهای اتوماتیک، وظیفه خنک کردن گیربکس را هم برعهده دارد.

چرا آگاهی از زمان تعویض روغن گیربکس النترا اهمیت دارد؟

وقتی روغن گیربکس عادی و باکیفیت باشد، عملکرد گیربکس شما کاملا مناسب و عالی خواهد بود. معمولا به مرور زمان سطح و کیفیت روغن گیربکس کاهش پیدا می‌کند. این موضوع کاملا طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد، اما وقتی کاهش سطح روغن بیش از حد باشد و به آن بی‌توجهی کنید، ممکن است مشکلات زیادی برای شما بوجود بیاورد.

هر چقدر دیرتر اقدام به تعویض روغن گیربکس کنید، قطعات داخلی بیشتر دچار استهلاک می‌شوند. از سوی دیگر کاهش کیفیت روغن گیربکس باعث آلودگی آن می‌شود و فیلتر روغن را هم مسدود می‌کند. در واقع با یک سهل انگاری و عدم تعویض روغن، مجبور خواهید شد هزینه تعمیر یا تعویض قطعات داخلی گیربکس را هم بپردازید؛ بنابراین زمان تعویض روغن گیربکس را جدی بگیرید.

بررسی رایج‌ترین مشکلات گیربکس هیوندای النترا

با وجود تعویض به موقع روغن گیربکس، ممکن است هنوز هم گیربکس خودرو هیوندای النترا شما مشکل داشته باشد. به هر حال بر اثر عوامل مختلف، امکان وجود مشکل برای گیربکس اجتناب‌ناپذیر است. در ادامه رایج‌ترین مشکلات گیربکس النترا را بررسی خواهیم کرد.

1. خرابی پمپ روغن

زمانی متوجه خرابی مبدل گشتاور یا پمپ روغن می‌شوید که خودرو را در حالت Drive قرار می‌دهید، اما حرکتی نمی‌کند. مشکل یا خرابی پمپ روغن بسیار جدی است و سریع باید خودرو را به تعمیرگاه‌های مجاز منتقل کنید.

2. وجود مشکل در سنسورهای ورودی و خروجی

گیربکس اتوماتیک با توجه به این که دارای سنسورهای مختلفی است، حساسیت‌ها و ظرافت‌های خاص خود را دارد. این سنسورها به دلایل مختلفی ممکن است درست عمل نکنند. معمولا خرابی سنسورها از طریق روشن شدن چراغ خطر مشخص می‌شود. وقتی سنسورهای ورودی و خروجی با مشکل مواجه می‌شوند، دنده گیربکس گیر کرده و سرعت شما محدود خواهد شد. در این زمان مراقب بلبرینگ شفت گیربکس باشید.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس النترا

ابتدا باید بدانید که صرف زمان و کیلومتر خودرو، تعیین‌کننده تعویض روغن گیربکس نخواهد بود. عوامل متعددی در تعویض روغن گیربکس موثر هستند که ازجمله آنها، می‌توان به سبکو شرایط رانندگی، دمای محیط، نوع روغن گیربکس، ترافیک، کیفیت روغن و … اشاره کرد. همه این عوامل ممکن است باعث افزایش یا کاهش فواصل زمانی تعویض روغن گیربکس شوند.

به طور کلی بهترین زمان تعویض روغن گیربکس النترا، بین 40 تا 80 هزار کیلومتر است. البته این مدت زمان از سوی شرکت سازنده پیشنهاد داده شده است. ممکن است بر اثر عواملی که اشاره کردیم، این زمان به کمتر از 40 هزار یا بیشتر از 80 هزار کیلومتر هم برسد. اینجاست که نگهداری از گیربکس و انتخاب سبک صحیح رانندگی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

گیربکس اتومات

نحوه پیدا کردن روغن گیربکس مناسب

بهترین کار این است که به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. در این دفترچه استانداردهای تولیدکننده مشخص و پیشنهادهای لازم داده شده‌اند. با مطالعه این دفترچه تا حدود زیادی می‌توانید روغن گیربکس مناسب خودرو خود را پیدا کنید. البته می‌توانید از تعمیرکاران متخصص در این زمینه هم مشورت بگیرید.

چرا باید روغن گیربکس خودرو را تعویض کنیم؟

شاید این سوال در ذهن شما هم بوجود آمده باشد. به هر حال گیربکس یکی از حیاتی‌ترین سیستم‌های خودرو محسوب می‌شود. برخی از مهم‌ترین دلایل اهمیت تعویض روغن گیربکس به شرح زیر هستند:

  • جلوگیری از تحمیل هزینه‌های سنگین: تعویض روغن گیربکس النترا در زمان مناسب، باعث می‌شود تا قطعات دچار آسیب‌دیدگی نشوند و هزینه‌های سنگینی متوجه شما نشود.
  • بهبود عملکرد گیربکس: وجود روغن گیربکس برای عملکرد قطعات داخلی گیربکس ضروری است. روغن گیربکس باعث می‌شود تا این قطعات روان‌تر کار کنند.
  • بهبود عملکرد کلی خودرو: وقتی گیربکس شما روان‌تر کار کند، سرعت پاسخگویی نیز بیشتر می‌شود. به این ترتیب عملکرد کلی خودرو شما هم بهتر خواهد شد.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی زمان تعویض روغن گیربکس النترا پرداختیم. خودرو هیوندای النترا یکی از محصولات باکیفیت و محبوب کمپانی کره‌ای هیوندای است. گیربکس اتوماتیک این خودرو هم نیاز به روغن دارد تا قطعات داخلی به بهترین شکل ممکن کار کنند. به همین دلیل باید از زمان تعویض روغن گیربکس آن مطلع باشید. به مرور زمان سطح و کیفیت روغن گیربکس خودرو کاهش پیدا می‌کند. هل دادن ماشین اوتوماتیک بسیار مهم است که این کار انجام نشود. بنابراین اگر به موقع روغن گیربکس را تعویض نکنید، قطعات داخلی گیربکس شما دچار مشکل خواهند شد. در این صورت باید هزینه‌های بیشتری را هم متحمل بشوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم