هل دادن ماشین

علت حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب چیست؟ + علت عوض نشدن دنده

ممکن است خیلی آرام و مثل همیشه سوار خودرو اتومات خود شوید تا به انجام کارها بپردازید، اما ناگهان متوجه می‌شوید که خودرو دنده عقب حرکت نمی‌کند. قطعا در این حالت مستأصل خواهید شد! چه دلایلی برای حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب وجود دارد؟ هر نقصی که به دنده مرتبط می‌شود، باید ریشه یا منشأ در گیربکس خودرو داشته باشد. البته تشخیص مشکل حرکت نکردن خودرو در حالت دنده، باید توسط متخصصین انجام شود. در این مطلب به بررسی دلایل حرکت نکردن خودرو در حالت دنده عقب خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. در صورت خرابی ماشین می توانید به تعمیرکار مراجعه کنید.

گیربکس ماشین

چرا خودرو اتومات در حالت دنده حرکت نمی‌کند؟

حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب، دلایل متعددی دارد. با این حال بهتر است ابتدا علت حرکت نکردن خودرو در حالت کلی را بررسی کنیم. وقتی صحبت از خودروهای اتومات می‌شود، همه ما راحتی و خلاص شدن از شر کلاچ و دنده به ذهنمان می‌رسد، اما اگر در این خودروها با مشکل حرکت نکردن مواجه شدیم، چه باید کرد؟ حرکت نکردن خودرو در حالت دنده به طور کلی نگران‌کننده است. در ادامه برخی از دلایل مهم حرکت نکردن خودرو در حالت دنده را بررسی خواهیم کرد.

1. کاهش سطح روغن گیربکس

هر گیربکسی چه عادی و چه اتومات، باید روغن داشته باشد. روغن باعث می‌شود تا حرکت دنده‌ها و قطعات داخل گیربکس روان‌تر شود. اگر به هر دلیلی روغن نشتی داشته باشد یا سطح آن کاهش یابد، ممکن است منجر به حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب یا جلو شود. حتما به صورت دوره‌ای روغن گیربکس خودرو اتومات خود را بررسی کنید. توجه به زمان تعویض روغن ماشین مهم است.

2. مشکل در قطعات داخلی گیربکس

در گیربکس‌ها قطعات مختلفی وجود دارند. به این قطعات در گیربکس‌های اتومات، انواع سنسورها و مدارات الکتریکی را هم اضافه کنید. به مرور زمان ممکن است قطعات داخلی گیربکس دچار خرابی شوند. بررسی و تعمیر این قطعات، ممکن است مشکل حرکت نکردن خودرو در حالت دنده را رفع کند.

3. خرابی سیستم کنترل الکترونیکی

این سیستم با استفاده از مدارهای الکتریکی و سنسورهای خاصی کار می‌کند. در صورتی که سیستم کنترل الکترونیکی به مشکل بخورد، گیربکس به خوبی کار نخواهد کرد. همین موضوع باعث عدم حرکت خودرو اتومات در حالت دنده می‌شود.

4. خراب یا ضعیف شدن باتری

گاهی ممکن است وجود مشکل در باتری خودرو باعث حرکت نکردن خودرو در حالت دنده شود. ضعیف بودن باتری هم باعث می‌شود تا سنسورهای گیربکس به درستی عمل نکنند.

5. مسدود شدن صافی روغن

این مشکل زمانی خود را نشان می‌دهد که خودرو بعد از توقف در هیچ دنده‌ای حرکت نمی‌کند. اغلب اوقات اگر صافی روغن مشکل داشته باشد، صدای عجیب و غریبی از گیربکس شنیده می‌شود. مشکل مسدود شدن صافی روغن باید خیلی زود بررسی و رفع شود.

6. خرابی صفحه کلاچ

شاید فکر کنید که فقط گیربکس‌های دستی صفحه کلاچ دارند، اما این یک باور غلط است! گیربکس‌های اتوماتیک هم دارای سیستم کلاچ هستند. در صورتی که خودرو اتومات شما در حالت دنده هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد، احتمال خرابی صفحه کلاچ هم خیلی بالاست. به هر حال صفحه کلاچ هم به مرور زمان دچار استهلاک و خرابی می‌شود. حتی حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب هم ممکن است از خرابی صفحه کلاچ باشد.

7. خرابی مبدل گشتاور

مبدل گشتاور وظیفه ایجاد قدرت مکانیکی چرخشی برای بار متحرک از موتور را برعهده دارد. به همین دلیل با عنوان کوپلینگ هیدرولیک هم شناخته می‌شود. این وظیفه در خودروهای دستی برعهده پدال کلاچ است. گاهی حرکت نکردن خودرو در دنده‌های مختلف به دلیل خرابی مبدل گشتاور است. در اثر زمان و به دلیل استهلاک، ممکن است بلبرینگ‌های سوزنی مبدل دچار خرابی شوند. در صورت خرابی به تعمیرگاه کیربکس اتوماتیک در تهران مراجعه کنید.

 دنده عقب خودرو

چرا خودرو اتومات در حالت دنده عقب حرکت نمی‌کند؟

شاید همه دلایلی که برای حرکت نکردن خودرو بررسی کردیم، برای حرکت نکردن در حالت دنده عقب هم صدق کنند. اولین و مهم‌ترین موردی که وجود دارد، کم بودن سطح روغن گیربکس است. معمولا در این حالت است که خودرو دنده عقب حرکت نمی‌کند. موضوع مهم بعدی، وجود خرابی در قطعات مختلف گیربکس است. وقتی یک یا چند قطعه داخل گیربکس دچار نقص شده باشند، خودرو دنده عقب حرکت نمی‌کند.

یکی دیگر از دلایل مهم حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب، وجود نقص در سیستم الکترونیکی یا سنسورهای گیربکس است. حتما باید هرگونه مشکل بزرگ یا کوچکی که در مورد گیربکس خودرو اتومات وجود دارد را با متخصصین این حوزه در میان بگذارید. در صورتی که مشکل حرکت نکردن خودرو در دنده عقب با کمترین هزینه و زمان برطرف شود، بهتر است تا هزینه گزافی روی دست شما بگذارد.

نکته مهم دیگری که باید در مورد گیربکس خودروهای اتومات بدانید، انجام سرویس‌های دوره‌ای است. در این سرویس‌ها سطح روغن گیربکس، وضعیت فیلتر روغن و … مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این سرویس‌ها اگر مشکلی در گیربکس وجود داشته باشد، مشخص و تعمیر خواهد شد. با این اوصاف انجام سرویس‌های دوره‌ای منظم را فراموش نکنید.

 

برخی از نکات مهم حرکت نکردن خودرو که باید بدانید

حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب، اغلب به دلیل وجود مشکل در گیربکس است، اما این موضوع همیشه هم صدق نمی‌کند. گاهی دلایل دیگری هم وجود دارند که ممکن است به ذهن هیچکسی خطور نکند. قبل از هر چیزی این نکات را بررسی کنید:

  • ابتدا از پایین بودن یا خاموش بودن ترمز دستی مطمئن شوید
  • روغن گیربکس را از نظر نشتی بررسی کنید
  • از روشن بودن ماشین اطمینان حاصل کنید! گاهی ممکن است صدای موتور به قدری کم‌صدا باشد که فرق روشن یا خاموش بودن خودرو را متوجه نشوید.
  • در صورتی که خودرو با دنده عقب حرکت نکرد، آن را با دنده‌های دیگر امتحان کنید.

به هر حال قبل از این که اطمینان حاصل کنید، روی ماشین خود عیب نگذارید! بعد از این که مطمئن شدید مشکل حرکت نکردن خودرو شما جدی است با تعمیرگاه‌های تخصصی تماس برقرار کنید. دقت داشته باشید که حتما کار تعمیر گیربکس خودرو اتومات خود را به تعمیرگاه‌های مجاز و تخصصی بپسارید. در غیر این صورت احتمالا هزینه‌های گزافی را باید متحمل شوید.

هل دادن ماشین

کلام پایانی

در این مطلب دلایل مختلف حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده عقب را بررسی کردیم. ممکن است خودرو شما به دلایل متعددی در حالت دنده عقب حرکت نکند. اولین کاری که باید بکنید، این است که وضعیت نشتی روغن گیربکس را بررسی کنید. بعد از آن نوبت به اطمینان حاصل کردن از ترمز دستی می‌رسد. همچنین باید مطمئن شوید که خودرو در دنده‌های دیگر مشکلی برای حرکت نداشته باشد. اگر مشکل حرکت نکردن در حالت دنده عقب حاد باشد، احتمال وجود مشکل در قطعات یا سنسورهای گیربکس زیاد است. همچنین ممکن است صفحه کلاچ گیربکس اتومات مستهلک شده باشد. به هر حال برای رفع مشکلات موجود در گیربکس، باید حتما به تعمیرگاه‌های تخصصی و مجاز مراجعه کنید. گیربکس اتوماتیک حساسیت‌های خاص خود را دارد و باید توسط افراد متخصص مورد بررسی و تعمیر قرار بگیرد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم