هل دادن ماشین اتومات

هل دادن ماشین اتومات، کاری درست یا اشتباه؟!

باید توجه داشته باشید که هل دادن ماشین اتومات و نحوه استفاده از آن در شرایط مختلف با خودروهای دنده‌ای متفاوت است. از طرفی، تمامی اطلاعات و روش‌هایی که برای خودروهای دنده دستی استفاده می‌شود، برای خودروهای اتومات کاربردی ندارند و در صورت استفاده از آن‌ها ممکن است که به گیربکس خودرو آسیب وارد گردد. البته این را هم باید در نظر بگیریم که هل دادن خودروی دنده اتومات، در صورتی که برای مسافت خیلی طولانی انجام نشود، مشکلی ایجاد نمی‌کند. در ادامه به جزئیات بیشتری در این مورد می‌پردازیم و توصیه می‌کنیم که تا پایان با ما همراه باشید. در صورت خرابی ماشین بهتر است در ابتدا به مرکز معتبر مانند، تعمیرکار مراجعه کنید.

هل دادن ماشین

چگونگی هل دادن ماشین اتومات

برای هل دادن ماشین اتومات ابتدا سوئیچ را به سمت حالت روشن بچرخانید و دنده را بر روی حالت خلاص قرار دهید. سپس برای هل دادن خودرو از چند نفر کمک بگیرید و خودرو را از قسمت پشت، هل بدهید. لازم به ذکر است که شما برای هل دادن خودرو نیاز به حداقل 3 یا 4 نفر خواهید داشت که البته یک یا دو نفر بزرگسال با قوای جسمانی بالا نیز می‌توانند این کار را انجام دهند.

در مرحله بعد، ترمز دستی را آزاد کرده و سوییچ را باز کنید. سپس پدال ترمز را محکم فشار داده و ترمز دستی را به سمت پایین حرکت دهید. بعد از آن، کلاچ را تا آخر فشار دهید و خودروی خود را بر روی دنده دو بگذارید. در مرحله بعد، از افراد بخواهید که به صورت همزمان، خودروی اتومات را هل بدهند. به محض هل دادن خودرو، پای خود را از روی پدال ترمز بردارید و باید دقت داشته باشید هنگامی که خودرو در حال حرکت است، به هیچ عنوان نباید پای خود را از روی کلاچ بردارید.

هنگامی که خودروی اتومات به سرعت 10 کیلومتر بر ساعت رسید، پای خود را به آرامی از روی کلاچ بردارید. در همین حین، موتور شروع به چرخش کرده و خودروی شما روشن می‌شود. در این لحظه لازم است تا دوباره، پای خود را بر روی کلاچ قرار داده و آن را فشار دهید. البته تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران می تواند به خوبی کمک شایانی به شما انجام دهد.

همچنین شما می‌توانید برای هل دادن ماشین اتومات هنگامی که دنده در حالت خلاص قرار دارد و سوئیچ نیز روشن است، از یک طناب 3 یا 4 متری استفاده کرده و خودروی خود را بکشید. باید دقت داشته باشید که کمک گرفتن از این روش‌ها برای مسافت طولانی ممکن است فشار زیادی به خودرو وارد کند و در این صورت امکان آسیب دیدن گیربکس وجود دارد.

مضرات هل دادن ماشین اتومات

همانطور که اشاره کردیم، هل دادن ماشین اتومات می‌تواند معایب و مضراتی را برای خودروی شما به همراه داشته باشد و توصیه می‌کنیم تنها در صورتی که راهکار دیگه ای برای روشن کردن خودروی خود سراغ ندارید، به سراغ این روش بروید. استفاده از این روش باعث می‌شود تا کنترل خودرو سخت شود و همچنین فشار بسیار زیادی بر روی شیرهای برقی گیربکس اتوماتیک وارد می‌گردد. فشار ایجاد شده ممکن است خرابی شیرهای برقی را نتیجه دهد و با توجه به اینکه هزینه تعویض شیرهای برقی بسیار بالاست، ممکن است یک دردسر جدید برایتان ایجاد کند.

علاوه بر خرابی شیر برقی، هل دادن خودروی دنده اتومات ممکن است باعث آسیب به گیربکس خودرو شود و در این صورت به باید به تعمیرگاه گیربکس اتومات مراجعه کنید. همانطور که می‌دانید، در صورت کار نکردن موتور، روغن کاری داخل موتور با پمپ روغن گیربکس اتومات انجام نمی‌شود و این امر منجر به خرابی می‌گردد. این وسیله دارای اجزای زیر می باشد:

اویل پمپ گیربکس اتوماتیک معمولا شامل چندین بخش اصلی است: بدنه پمپ، روتورهای داخلی و خارجی (یا چرخ‌دنده‌ها در مدل‌های چرخ‌دنده‌ای)، شفت درایو که با موتور خودرو مرتبط است و یک ولو (سوپاپ) برای تنظیم فشار روغن.

با این تفاسیر، در صورتی که مجبور به انجام این کار شدید، اگر خودروی خود را بر روی حالت خلاص تا 2 متر هل دهید، مشکلی برای خودروی شما به وجود نمی‌آید. همچنین برای اینکه هل دادن ماشین اتومات متوجه خودروی شما نشود، توصیه می‌کنیم که با کارشناسان و تعمیرکاران تخصصی و مجرب ما در مجموعه تعمیرکار ارتباط برقرار نمایید تا از نکات ضروری برای این کار آگاه شوید. درنتیجه شما بهتر است علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات را بدانید.

خرابی ماشین اتومات

سخن پایانی

برخی از افراد تصور می کنند همانطور که می‌توان خودروهای دنده دستی را با هل دادن روشن کرد، می‌توان این کار را برای خودروهای اتومات نیز انجام داد. در صورتی که عملکرد دنده‌ها و گیربکس‌های دستی و اتومات با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل شاید روشن کردن یک خودروی دنده دستی امکان‌پذیر باشد ولی هل دادن ماشین اتومات ممکن است باعث آسیب به خودرو شود. در واقع به حرکت درآوردن قطعات داخلی گیربکس اتوماتیک، کار چندان راحتی نیست و برای جلوگیری از آسیب به خودروی دنده اتومات، این روش را تنها در موارد ضروری انجام دهید. همچنین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک شرق تهران می تواند به شما برای تعمیر ماشین خود کمک نمایید. شما می‌توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، با کارشناسان ما در تعمیرگاه گیربکس تخصصی تعمیرکار ارتباط برقرار کنید. 

 

سوالات متداول

1- هل دادن ماشین اتومات کار درستی است؟

اگر هل دادن خودروی دنده اتومات برای مسافت خیلی طولانی انجام نشود، مشکلی برای خودروی شما ایجاد نمی‌کند ولی روشن کردن خودروی اتومات با استفاده از هل دادن ممکن است مشکلاتی را برای گیربکس ایجاد نماید.

2- چگونه خودروی اتومات را با هل دادن روشن کنیم؟

تا جای ممکن از روش هل دادن برای روشن کردن خودروی دنده اتومات اجتناب کنید تا آسیبی به گیربکس خودرو وارد نشود. اما اگر مجبور به انجام این کار شدید، می‌توانید مراحل ذکر شده در متن مقاله را دنبال کنید.

3- هل دادن خودروی دنده اتومات چه ضرری دارد؟

هل دادن ماشین دنده اتومات می‌تواند باعث خرابی شیرهای برقی گیربکس اتوماتیک شود که هزینه تعویض بالایی را به همراه خواهد داشت. همچنین قطعات دیگر گیربکس نیز ممکن است دچار آسیب شوند و همانطور که می‌دانید، تعمیر گیربکس ممکن است برای شما کمی سنگین باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم