آماده سازی خودرو برای زمستان با چند کار ساده

چگونه خودروی خود را در فصل زمستان آماده کنیم؟

با نزدیک شدن به روزهای سرد سال و فصل زمستان، همواره نگرانی در ذهن صاحبان خودرو شکل می‌گیرد که چگونه باید خودروشان را در چنین شرایط آب و هوایی آماده کنند؟ لازم است که بدانید سرمای شدید هوا ممکن است به بخش‌های مختلف خودروتان آسیب وارد کند و در صورتی که با موارد و نکات مهم گرم کردن خودرو و روشن کردن آن در این شرایط آشنا نباشید، ممکن است هزینه زیادی نیز برایتان ایجاد شود. در ادامه ما نحوه آماده سازی خودرو برای زمستان را بررسی می‌کنیم.

با چگونگی آماده سازی خودرو برای زمستان آشنا شوید

با سرد شدن هوا و وارد شدن به فصل زمستان، کارکرد خودرو و نحوه نگهداری از آن نیز کاملا متفاوت خواهد بود. به همین دلیل لازم است که بدانید باید چگونه با خودرو خود رفتار کنید که کمترین آسیب را به دلیل سرمای شدید هوا تجربه کند.

در زیر مهم‌ترین نکاتی که برای آماده سازی خودرو برای زمستان باید حتما مد نظر داشته باشید آورده شده‌اند.

بررسی کردن مایعات و روغن

قبل از آغاز فصل سرما، بهتر است که بخش‌های مهم خودرو را بررسی کنید. روغن موتور یکی از مهم‌ترین موارد است که در صورت نیاز باید حتما آن را تعویض کنید. وجود ضدیخ در اندازه مناسب درون رادیاتور نیز نکته مهم بعدی در خصوص نگهداری خودرو در فصل سرما است که می‌تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.

آماده کردن خودرو برای فصل زمستان

بررسی باتری خودرو

به دلیل کاهش هوا در زمستان، توقف خودرو برای مدت‌های طولانی باعث کاهش عملکرد باتری می‌شود. پس قبل از آن که در دمای منفی زمستان و در سرما گرفتار شوید و خودروتان استارت نخورد، حتما به مکانیکی مراجعه کرده و وضعیت باتری را بررسی کنید. در صورت نیاز به تعویض یا تعمیر حتما این کار را انجام داده و اجازه دهید خودرو در سرما به شکل مطلوبی استارت بخورد.

وضعیت لاستیک‌ها را بررسی کنید

باد لاستیک‌ها کاملا وابسته به دمای محیط است. پس اگر تغییراتی در وضعیت چرخ‌های خودرو مشاهده کردید، اصلا تعجب نکنید. کم باد بودن چرخ‌ها در زمستان، کنترل خودرو را سخت می‌کند و این در شرایط حساس ممکن است باعث بروز حوادث شود. کم شدن باد تایر روی افزایش میزان مصرف سوخت هم موثر است. پس حتما به منظور آماده سازی خودرو برای زمستان، به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل، چک کردن باد لاستیک‌ها و سلامت کلی آن‌ها را فراموش نکنید.

بررسی چراغ‌های خودرو

فصل زمستان پر از بارش‌های گاه و بی‌گاه است؛ ممکن است برای دقایقی مه غلیظی روبروی شما باشد و امکان دید مناسبی نداشته باشید. همچنین در حالت کلی، ساعات روز در زمستان‌ها کمتر از فصول دیگر است و این یعنی شما باید در تاریکی زمان بیشتری را رانندگی کنید. همه این موارد به خوبی اهمیت بررسی سالم بودن چراغ‌ها را می‌رسانند.

در ضمن حتی اگر از بهترین چراغ‌های ممکن استفاده کنید هم، اگر شیشه چراغ آلوده و مات شده باشد، میزان نور کافی را به بیرون پرتاب نمی‌کنند. پس باید همیشه کاسه چراغ‌ها را هم بررسی کرده و در صورتی که جلوی روشنایی گرفته شده باشد، حتما نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

نکات مهم برای نگهداری از خودرو در زمستان

ترمزها، بخش بسیار مهم در زمستان

باید بدانید که فاصله زمانی ترمز گرفتن تا توقف کامل در زمستان و شرایط لغزنده کاملا افزایش پیدا می‌کند. این یعنی اگر سیستم ترمز خودروتان مشکل داشته باشد، احتمال تصادف و حوادث ناگوار بسیار بالا می‌رود. ترمزهای معیوب یکی از عوامل اصلی حوادث در فصل زمستان هستند که متاسفانه بسیاری از افراد توجه کافی به این موضوع نشان نمی‌دهند.

اگر در زمان ترمز گرفتن صدای عجیب، لرزش‌های غیرعادی، نرم بودن پدال و موارد مشکوک دیگری را مشاهده کردید، در اولین فرصت به مرکز تعمیرات معتبر مراجعه کرده و از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کنید.

شیشه‌ها و برف‌پاک‌کن را بررسی کنید

همواره قبل از سوار شدن به خودرو در روزهای سرد سال، باید بخش‌های مهمی از ماشین را بررسی کنید. یکی از این بخش‌ها شیشه‌ها و آینه‌های خودرو هستند. در صورتی شیشه و آینه یخ زده باشد، شما دید مناسبی نخواهید داشت و این در شرایط آب و هوایی نامناسب بسیار خطرآفرین است. همچنین باید بررسی کنید که آیا برف‌پاک‌کن خودرو به درستی کار می‌کند یا خیر. چرا که در زمان بارندگی اگر این بخش خودرو به خوبی کار نکند، دید راننده کاملا مختل شده و امکان هر گونه حادثه‌ای هم وجود دارد.

همراه داشتن وسایل مناسب

از موارد مهم دیگر در آماده سازی خودرو برای زمستان باید به همراه داشتن تجهیزات و امکانات مربوطه اشاره کرد. با توجه به این که در زمستان احتمال بارش‌های ناگهانی و شدید وجود دارد، بهتر است همیشه زنجیر چرخ، لاستیک زاپاس، جعبه کمک‌های اولیه، سیم برای باتری به باتری کردن و… را همراه خود داشته باشید.

روشن کردن و حرکت صحیح خودرو

در انتهای بررسی نکات مهم آماده سازی خودرو برای زمستان، به چگونگی روشن کردن و حرکت در روزهای سرد سال می‌پردازیم. البته که خودروهای امروزی به مانند خودروهای قدیمی نیازی به فرآیند گرم کردن طولانی ندارند، اما بهتر است بعد از استارت به آرامی حرکت کرده و در چند دقیقه ابتدایی سرعت خود را پایین نگه دارید. درجا کار کردن خودرو نیز یکی از اشتباهات رایجی است که تنها باعث هدر رفتن سوخت شده و هیچ کمکی به گرم کردن خودرو شما نمی‌کند.

جمع‌بندی

آماده سازی خودرو برای زمستان فرآیند سخت و پیچیده‌ای نیست؛ متاسفانه بسیاری از افراد فکر می‌کننده فصل زمستان به معنای آسیب و مشکل قطعی برای خودرو است. این به دلیل آن است که آن‌ها موارد ساده و جزئی را رعایت نکرده و هر ساله با مشکلات مختلفی روبرو می‌شوند. اما در صورت رعایت برخی نکات و بررسی‌های روزانه، خودرو شما به بهترین شکل ممکن در زمستان کار خواهد کرد و حادثه و مشکلی نیز برایتان ایجاد نمی‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم