آچار گشتاور چیست و چرا برای تعمیر خودرو به آن نیاز داریم؟

آچار گشتاور، ابزاری که هر تعمیرکار خودرو باید داشته باشد

برای تعمیر خودرو در بخش‌های مختلف، نیاز به ابزار و تجهیزات خاصی وجود دارد. درحقیقت بدون داشتن ابزارهای مناسب و کافی، امکان تعمیر خودرو وجود ندارد. اما یکی از ابزارهای بسیار کاربردی که هر تعمیرکاری برای تعمیر خودرو باید در اختیار داشته باشد، آچار گشتاور نام دارد.

به طور کلی این ابزار برای سفت کردن مهره‌ها و پیچ‌ها به کار گرفته می‌شود. در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر این آچار می‌پردازیم.

آچار گشتاور چیست؟

از نظر ظاهری، آچار گشتاور مانند جغجغه است. بسیاری از مواقع، به دلیل سفت شدن بیش از حد پیچ‌ها و مهره‌ها، شکستگی برای آن‌ها ایجاد می‌شود.

اینجا دقیقا همان جایی است که آچار گشتاور وارد شده و به مکانیک‌ها این امکان را می‌دهد که بدون آسیب دیدن پیچ‌ها، مطابق با ویژگی و مقاومت آن‌‌ها فرآیند سفت و محکم کردن را پیش ببرند. این تجهیز برای سفت کردن شمع‌های خودرو نیز گزینه بسیار خوبی است.

باید در نظر داشته باشید که اندازه گرفتن درست گشتاور برای ایمنی، مونتاژ و کارایی قطعات و بخش‌ها بسیار اهمیت دارد.

گشتاور چیست؟

برای آشنایی بیشتر با چگونگی کارکرد آچار گشتاور، بهتر است با مفهوم گشتاور هم آشنا شوید. به طور کلی گشتاور اندازه گرفتن مقدار نیرویی است که روی جسمی باعث چرخیدن آن جسم می‌شود.

گشتاور نقطه محوری است که جسم روی آن شروع به چرخش می‌کند. واحد گشتاور معمولا بر حسب پوند فوت، پوند اینچ و نیوتن متر است.

کاربردهای آچار گشتاور

هر فردی برای تعمیر خودرو به شکلی کامل و اصولی نیاز به در اختیار داشتن آچار گشتاور دارد. این ابزار را باید ابزار ضروری برای تعمیر و نگهداری خودروها در نظر گرفت.

به طور کلی این وسیله ابزار اساسی برای تنظیم گشتاور در اتصالات مختلف خودرو است و از این رو می‌تواند از آسیب دیدن بسیار از بخش‌ها هم جلوگیری کند.

آچار گشتاوری ابزاری است که به تعمیرکاران امکان تنظیم گشتاور در پیچ‌ها و مهره‌های مختلف خودروها را می‌دهد و در انواع مختلفی نیز در دسترس است. از آچار گشتاور به عنوان ابزار تخصصی برای تعمیرات پیچیده و دقیق در سیستم‌های خودرویی استفاده می‌شود.

در خودرو و بخش‌های مختلف آن نیاز است که پیچ‌ها و مهره‌ها به شکلی سفت و محکم قرار داشته باشند و همچنین فشار به حدی نباشد که منجر به آسیب دیدن آن‌ها شود.

این آچار فشار وارده به بخش‌ها را اندازه‌گیری می‌کند و این اطمینان را به وجود می‌آورد که سفتی و محکمی پیچ در بهترین حالت ممکن قرار دارد.

معرفی انواع آچار گشتاور

آچار گشتاور که ابزار حیاتی در کیت تعمیراتی هر تعمیرکار حرفه‌ای خودرو است، در انواع و شکل‌های مختلفی در دسترس قرار دارد. در زیر به بررسی و معرفی این انواع پرداخته می‌شود.

آچار گشتاور الکترونیکی

یکی از انواع این نوع آچار که به آچار دیجیتال نیز معروف است، نوع الکترونیکی آن است. در این نوع آچار هیچ بخش متحرکی وجود ندارد و تنها از سنسور الکتریکی در آن استفاده شده است.

این نوع آچار میزان نیروی چرخشی مورد نیاز را توسط سنسور بررسی و اندازه‌گیری کرده و از طریق نمایشگر به فرد اطلاع می‌دهد.

گفتنی است که در این نوع، از تراشه‌های کوچکی استفاده شده که دارای حافظه برای ذخیره کردن اطلاعات هستند. همچنین امکان دسترسی به آن ها از طریق کامپیوتر نیز وجود دارد.

آچار گشتاور پرتو

این نوع آچار از قیمت پایین‌تری برخوردار بوده و استفاده کردن از آن‌ نیز بسیار راحت است.

در این تجهیز از ترازویی استفاده شده که به محض رسیدن به گشتاور مناسب، متوقف می‌شود.

در این نوع، دسته‌ای قرار گرفته که برای اعمال نیرو کاربرد دارد.

در زمان استفاده پرتو در محل خود ثابت می‌ماند و مقیاس میزان گشتاور را به نمایش درمی‌آورد.

از این ابزار هم برای سفت کردن و هم شل کردن پیچ‌ها استفاده می‌شود.

آچار گشتاور کلیک

در این نوع آچار، در صورتی که گشتاور به میزان مناسب خود برسد، با شنیدن صدایی می‌توان از این موضوع مطلع شد. در این نوع از اهرم فنری استفاده شده که با چرخش دسته تنظیم می‌شود. با رسیدن به میزان گشتاور مناسب، اهرم شکسته شده و صدایی مانند کلیک ایجاد می‌شود.

آچار گشتاور ابزاری ضروری برای سفت و محکم کردن پیچ ها و مهره های خودرو در زمان تعمیر

آچار گشتاور هیدرولیک

از آچار گشتاور هیدرولیک بیشتر در محیط‌های صنعتی استفاده می‌شود. در این نوع، به کمک هیدرولیک، سطح گشتاور به سطح مناسب می‌رسد.

آچار گشتاورهای میکرومتری

از این دسته آچار‌های گشتاور در ساخت و حمل و نقل محموله‌های مختلف کمک گرفته می‌شود. در واقع اطلاع از وزن دقیق بار در زمان جابجایی آن با وسایل مختلف بسیار مهم است.

وزن ممکن است روی توزیع بار تاثیر گذاشته و آن را تغییر دهد. در صورت عدم بررسی مناسب، ممکن است حوادث خطرناک و غیرقابل‌جبرانی رخ دهد.

آچار گشتاور شماره‌گیر

درنهایت، به معرفی نوع شماره‌گیر از آچار گشتاور می‌رسیم. این نوع آچار را یکی از دقیق‌ترین و حساس‌ترین آچارها به شمار می‌رود.

این نوع از نظر ابعاد و اندازه پهن‌تر از سایر انواع است و از این رو ممکن است در شرایطی که فضای کمی در اختیار باشد، استفاده از آن‌ها نیز مشکل باشد.

از کاربرد این نوع آچار علاوه بر تعمیر خودرو می‌توان به صنایع هوافضا و صنایع دفاعی نیز اشاره کرد.

جمع‌بندی

در بین ابزارهای مختلفی که برای تعمیر خودرو وجود دارند، آچار گشتاور یکی از ابزارهای مهم و کاربردی است.

این نوع ابزار باید در اختیار هر فرد تعمیرکار و متخصصی به منظور تعمیر دقیق و اصولی خودرو قرار داشته باشد.

برای سفت کردن پیچ‌ها و مهره‌های به شکلی محکم و صحیح، نیاز به ابزاری مناسب وجود دارد که این نوع آچار به بهترین شکل این وظیفه را انجام می‌دهد.

عدم سفت شدن محکم پیچ‌ها ممکن است از نظر ایمنی و همچنین خسارت‌های مختلف تاثیرات منفی داشته باشد.

در این مطلب نگاهی به کاربردها و انواع این آچار کاربردی انداخته شد و شما برای استفاده صحیح از آن، باید آشنایی کاملی با ویژگی‌های این ابزار داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم