تعویض لنت ترمز خودرو در 10 گام ساده

نحوه تعویض لنت‌های ترمز خودرو در چند گام ساده

سیستم ترمز را می‌توان یکی از حیاتی‌ترین سیستم‌های خودرو در نظر گرفت. این سیستم و تعویض قطعات آن هزینه زیادی ندارد، اما نادیده گرفتن آن می‌تواند ضررهای مالی و جانی زیادی را به شما تحمیل کند. چگونه می‌توان لنت ترمز خودرو را تعویض کرد؟ در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

ابزارهای موردنیاز برای تعویض لنت ترمز خودرو

تعویض هر کدام از قطعات خودرو به ابزار نیاز دارد. تعویض لنت ترمز هم از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل ابتدا باید با ابزارهای موردنیاز تعویض لنت آشنا شوید. لنت ترمز با چرخ و دیسک چرخ سروکار دارد. به این ترتیب برای باز کردن و تعویض لنت، ناچار به باز کردن چرخ هستید. اولین ابزاری که برای باز کردن چرخ نیاز دارید، آچار مخصوص چرخ است. از دیگر لوازم موردنیاز برای این کار، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیچ گوشتی
  • اهرم کوتاه
  • انبردست
  • چکش

نکته: ابزارهای موردنیاز برای تعویض لنت در هر خودرو متفاوت است.

ابزارهای مورد نیاز تعویض لنت ترمز خودرو

تعویض لنت ترمز خودرو در چند گام ساده

احتمالا برای تعویض لنت خودرو بارها به تعمیرگاه مراجعه کرده‌اید. لنت ترمز ازجمله قطعاتی است که مصرفی بوده و بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد. حالا شاید تصمیم گرفته‌اید که این کار را خودتان انجام دهید یا لااقل با مراحل آن آشنایی داشته باشید. در ادامه مراحل تعویض لنت ترمز خودرو را بررسی خواهیم کرد.

1. آماده‌سازی خودرو: اولین گام شناخت و آماده‌سازی خودرو است. اغلب خودروهای سواری شهری، دیفرانسیل جلو هستند. در این نوع خودروها بار اصلی ترمز ماشین، روی چرخ‌های جلو است. طراحان این نوع خودروها، ترمزهای قوی‌تری برای چرخ‌های جلو در نظر می‌گیرند. شما ابتدا باید با اطلاعات مربوط به ترمز خودرو خود آشنایی داشته باشید. بعد از آن نوبت به آماده کردن خودرو می‌رسد. باید خودرو را در مکان مناسبی قرار دهید تا راحت باشید. بهتر است خودرو را در سطح صاف و خشک قرار دهید. استفاده از دستکش و عینک ایمنی هم اهمیت زیادی دارد. به طور کلی مسائل ایمنی باید در تمام مراحل رعایت شوند. خودرو باید کمی بالاتر از سطح زمین قرار داشته باشد. برای این کار از جک مطمئن استفاده کنید. بهتر است بعد از بلند کردن خودرو توسط جک، خرک‌هایی را زیر ماشین قرار دهید تا خودرو ثابت بماند. حالا نوبت به باز کردن و بیرون آوردن چرخ‌ها می‌رسد.

آماده سازی خودرو برای تعویض لنت

2. بررسی سیستم ترمز: معمولا لنت‌های ترمز جلو به صورت استاندارد، باید بین 20 تا 30 هزار کیلومتر کار کنند. به همین دلیل در اولین مرحله باید بعد از باز کردن چرخ، لنت‌ها و سیستم ترمز را بررسی کنید. ممکن است لنت ترمز از نظر ظاهری سالم باشد و نیازی به تعویض نباشد. لنت ترمز دقیقا بین دیسک و مجموعه کالیپر یا سیلندر ترمز قرار دارد. با بررسی ضخامت لنت هم می‌توان میزان مصرف آن را مشاهده کرد. بهتر است از لنت‌های جدید برای مقایسه استفاده کنید.

3. باز کردن سیستم ترمز: حالا باید پیچ و مهره و مجموعه کولیس ترمز را باز کنید. بهتر است فرمان را به سمت راست یا چپ بچرخانید تا برای باز کردن کار راحت‌تری داشته باشید. در صورتی که فرمان خودرو قفل است، باید ابتدا آن را باز کنید. قبل از درآوردن لنت‌های ترمز قدیمی، نحوه قرارگیری آنها را به صورت دقیق بررسی کنید. این کار باعث می‌شود تا لنت‌ها را راحت‌تر در جای خود قرار دهید.

4. خارج کردن لنت های قدیمی: بعد از باز کردن سیستم ترمز، نوبت به خارج کردن لنت‌های قدیمی می‌رسد. لنت‌ها را می‌توانید در شیار اطراف سیلندر ترمز مشاهده کنید. آنها را به سمت بیرون کشیده و به آرامی خارج کنید. گاهی نوارهای فلزی در اطراف پد وجود دارند که باید به نحوه قرارگیری آنها توجه داشته باشید. در صورتی که لنت‌های جدید دارای نوار فلزی نباشند، باید از کاسه قدیمی استفاده کنید.

خارج کردن لنت ترمز قدیمی

5. پاک کردن منطقه لنت: با خارج کردن لنت، ممکن است با جای خالی آن که کثیف است مواجه شوید. به همین دلیل باید محل قرار گیری لنت را با استفاده از دستمال تمیز کنید. دقت داشته باشید که برای تمیزکردن جای لنت از آب یا مایع دیگری استفاده نکنید. بعد از این که محل قرار گیری لنت را تمیز کردید، سراغ مرحله بعدی بروید.

6. نصب لنت‌های جدید: در این مرحله ای تعویض لنت ترمز خودرو، نوبت به جایگذاری خودروهای جدید می‌رسد. همانطور که لنت‌های قدیمی را خارج کردید، لنت‌های جدید را هم در جای خود قرار دهید. نیازی به تمیز کردن یا چربی‌زدایی لنت‌های جدید وجود ندارد. البته بهتر است کمی روغن ترمز به لنت‌ها بزنید تا صدای آزاردهنده‌ای نداشته باشد. لنت‌ها را در محفظه مخصوص پیستون یا براکت نصب کنید.

7. باز کردن مخزن مایع ترمز: بعد از نصب لنت‌های ترمز، باید چرخ‌ها را به صورت مطمئن و محکم ببندید. قبل از شروع به رانندگی، چک کردن مخزن ترمز اهمیت زیادی دارد. با توجه به این که هنگام تعویض لنت، احتمالا روغن ترمز خالی شده است، باید مخزن روغن ترمز را باز کنید. حالا روغن ترمز جدید را به مخزن اضافه کنید.

8. تنظیم میزان مایع ترمز و بررسی ترمز: مایع یا روغن ترمز را باید به اندازه کافی درون مخزن بریزید. دقت داشته باشید که روغن ترمز نباید بیش از اندازه درون مخزن ریخته شود.

9. تست ترمز و تنظیمات نهایی: بهتر است در اولین مرحله بعد از تعویض لنت ترمز خودرو به سمت یک جاده یا خیابان خلوت حرکت کنید. البته قبل از شروع به حرکت چند بار پدال ترمز را فشار دهید تا پر شود.

نکات ایمنی و توصیه‌ها

اولین نکته مهمی که در تعویض لنت خودرو باید در نظر داشته باشید، قرارگیری خودرو در محل صاف و مناسب است. در صورتی که خودرو در محل مناسبی قرار نداشته باشد، احتمال سقوط جک وجود دارد. همچنین لنت‌ها را در محل مناسب قرار دهید. چرا که ترمز حساسیت بالایی دارد و در صورت اشتباه، ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری را متحمل شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم