تعویض روغن موتور خودرو در 5 گام ساده

نحوه تعویض روغن موتور خودرو در چند مرحله ساده

روغن موتور را می‌توان یکی از مهم‌ترین مواد مصرفی در خودرو دانست. روغن موتور هم مثل بسیاری از مصرفی‌های دیگر خودرو، بعد از گذشت مدتی به تعویض نیاز دارد. اغلب افراد برای تعویض روغن موتور خودرو به مراکز تعویض روغن مراجعه می‌کنند. با این حال با رعایت برخی نکات ساده، می‌توان این کار را بدون مراجعه به تعمیرگاه انجام داد. نحوه تعویض روغن موتور چگونه است؟ در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

بررسی اهمیت تعویض روغن موتور

قبل از بررسی نحوه تعویض روغن موتور خودرو، بهتر است با اهمیت این موضوع بیشتر آشنا شوید. روغن موتور هم مثل هر ماده مصرفی دیگری، عمر مفید مشخصی دارد. به همین دلیل با گذشت زمان، دچار کاهش کیفیت می‌شود. روغن خودرو به نوعی ماده‌ای است که در قلب موتور جریان دارد و تاثیر زیادی روی ماشین می‌گذارد. وظیفه اصلی روغن موتور، تصفیه، روان‌سازی، خنک‌سازی و آب‌بندی موتور است. هر چه از زمان تعویض روغن موتور می‌گذرد، خواص روز اول خود را ندارد.

روغن موتور در روزهای اول تعویض، بسیار روان است، اما به مرور دچار گران‌روی یا غلظت می‌شود. هر چقدر زمان تعویض روغن موتور طولانی‌تر شود، غلظت آن هم بیشتر خواهد شد. یکی از دلایل این افزایش غلظت، جذب بسیاری از ناخالصی‌های درون موتور توسط روغن است. به هر حال هرچقدر غلظت روغن موتور افزایش پیدا کند، کیفیت آن هم کمتر می‌شود. به این ترتیب کارایی لازم برای خنک‌سازی، روان‌سازی و … را هم نخواهد داشت.

آشنایی با نحوه تعویض روغن موتور خودرو از این جهت اهمیت دارد که در صورت عدم توجه به این موضوع، ممکن است هزینه‌های سنگینی را به صاحب اتومبیل تحمیل کند.

آشنایی با مراحل تعویض روغن موتور خودرو

امروزه اهمیت تعویض خودرو برای کسی پوشیده نیست. آشنایی با مراحل تعویض روغن، کمک زیادی به آماده‌سازی موتور خواهد کرد افراد مبتدی وقتی اولین بار اقدام به تعویض روغن می‌کنند، حدودا به 30 دقیقه زمان نیاز دارند. این زمان در افراد حرفه‌ای به زیر 10 دقیقه می‌رسد! در ادامه مراحل این کار را تشریح خواهیم کرد.

1. آماده‌سازی ابزار و ملزومات

قبل از اقدام به تعویض روغن موتور خودرو، باید ابزارهای آن فراهم شود. به طور کلی ابزاری که برای این کار نیاز است به شرح زیر هستند:

  • آچار فیلتر روغن
  • قیف
  • آچار جداکردن پلاگین تخلیه
  • پایه جک یا رمپ
  • تابه تخلیه روغن
  • دستکش

به جز روغن باید ابزارهایی که ذکر شد، فراهم شوند. وجود فیلتر روغن هم برای تعویض روغن ضروری است. به احتمال خیلی زیاد، باید ماشین هم بالاتر آورده شود تا فضای کافی برای تعویض روغن بوجود بیاید. وجود دو رمپ فولادی هم به افزایش ایمنی کمک خواهد کرد. بهتر است از جک‌هایی که دارای نقص هستند استفاده نشود. تهیه قیف هم کار بسیار ساده‌ای است. تمام این ابزارها و ملزومات، باید قبل از شروع تعویض روغن آماده باشند.

2. تخلیه روغن قدیمی

حالا نوبت به خارج کردن روغن قدیمی از موتور می‌رسد. این روغن با توجه به این که آلودگی زیادی دارد، باید کاملا تخلیه شود. در این مرحله، نکته مهم پیدا کردن پلاگین تخلیه خودرو است. در اغلب خودروها یک فیلتر یا دریچه پیچی وجود دارد که به راحتی با باز کردن آن، روغن موتور تخلیه خواهد شد. بهتر است ظرفی زیر روغن قرار داده شود تا اطراف محل تعویض روغن کثیف نشود. ظرف تخلیه باید دقیقا زیر پلاگین قرار داده شود. البته باید دقت داشت که زاویه تخلیه روغن دقیقا به صورت مستقیم نیست.

3. تعویض فیلتر روغن

یکی از مواردی که در تعویض روغن موتور خودرو گاها نادیده گرفته می‌شود، فیلتر روغن است. بهتر است فیلتر روغن در هر بار تعویض روغن، عوض شود. باز کردن فیلتر قدیمی و جاسازی فیلتر جدید هم کار بسیار ساده‌ای است. البته گاهی ممکن است برای باز کردن فیلتر روغن به آچار مخصوص نیاز باشد. بهتر است فیلتر روغن بلافاصله و با شدت باز نشود؛ چرا که باعث فراوان روغن به محیط اطراف خواهد شد. فیلتر روغن باید به آرامی و با دقت باز شود. بعد از باز کردن فیلتر قدیمی، نوبت به فیلتر روغن جدید می‌رسد. فیلتر روغن جدید هم باید به آرامی در جای مخصوص خود قرار داده شود.

تخلیه روغن و تعویض فیلتر روغن

 

4. تزریق روغن جدید

حالا باید پلاگین روغن به صورت سفت بسته شود. روغن جدید و باکیفیت خریداری شده، باید از طریق درپوش روی موتور و با استفاده از قیف، داخل موتور ریخته شود. استفاده از قیف در این مرحله اهمیت زیادی دارد. چرا که باعث جلوگیری از هدررفتگی روغن می‌شود. بهترین حالت این است که 1 لیتر کمتر از میزان توصیه شده، داخل موتور ریخته شود. بعد از تعویض روغن موتور خودرو، جک و رمپ نیز باید به آرامی برداشته شوند.

تعویض روغن جدید با فیلتر

5. بررسی سطح روغن درپوش محفظه

هدف از انجام این مرحله، اطمینان از پرشدن کامل موتور از روغن است. سطح روغن موتور را می‌توان با استفاده از گیج مخصوص، بررسی کرد. در صورتی که میزان روغن موجود در موتور استاندارد بود، می‌توان با خیال راحت خودرو را استارت زد! این مراحل در اقدامات بعدی با زمان کمتری انجام خواهند شد.

بررسی سطح روغن موتور خودرو

 

نکات نهایی و ایمنی تعویض روغن خودرو

موضوع مهمی که باید به آن توجه داشت، عدم استفاده از روغن‌های متفرقه و بی‌کیفیت است. استفاده از این نوع روغن‌ها، باعث آسیب به موتور خواهد شد. بهترین کار استفاده از روغن‌های باکیفیتی است که توسط برندهای معتبر تولید می‌شوند.

کلام پایانی

در این مطلب از تعمیرکار نحوه تعویض روغن موتور خودرو تشریح شد. تعویض روغن با توجه به این که با قلب خودرو سروکار دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. روغن موتور باعث روان‌سازی، خنک‌سازی و … موتور می‌شود. در صورتی که روغن دیرتر تعویض شود، غلیظ‌تر خواهد شد. دلیل این غلظت، جذب آلودگی‌های موتور توسط روغن است. تعویض روغن در 5 مرحله کاملا ساده انجام می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم