تعویض فیلتر هوا و فیلتر روغن خودرو در چند مرحله ساده

آموزش تعویض فیلتر هوا و فیلتر روغن خودرو

در تمامی خودروها، بخش و قطعه‌های مهمی به نام فیلتر وجود دارد. با وجود قیمت پایین این فیلترها، اما نقش آن‌ها در خودرو بسیار پررنگ و مهم بوده و باید نسبت به آن‌ها توجه زیادی شود. نکته مهم در خصوص این فیلترها، توجه به زمان تعویض آن‌ها است. در حقیقت فیلترهای خودرو به عنوان سدی عمل کرده و آلودگی‌ها و ذرات ناخالصی را به خود جذب می‌کنند. در صورت گذشت از زمان تعویض این بخش‌ها، عملکرد خودرو دچار مشکل شده و ممکن است دیگر آن قدرت و شتاب اولیه را از خودرو دریافت نکنید. در این مطلب به بررسی چگونگی تعویض فیلتر هوا و همچنین فیلتر روغن خودرو اشاره می‌شود.

اهمیت تعویض فیلتر روغن و هوای خودرو در زمان مناسب

پیش از پرداختن به بررسی چگونگی تعویض فیلتر هوا و فیلتر روغن خودرو، قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چرا باید نسبت به تعویض این فیلترها در زمان مناسب حساس بود؟

فیلتر روغن باعث حفظ جریان دائم روغن شده و همچنین هرگونه آلودگی و ناخالصی ناشی از مواردی همچون فرسایش موتور را حذف کرده و باعث عملکرد مناسب موتور می‌شود. اگر فیلتر روغن به صورت مداوم تعویض نشود باعث فرسایش بیشتر موتور می‌شود و روغن نمی‌تواند به خوبی و به سرعت وارد موتور شود. این موضوع در طولانی مدت هزینه‌های بسیار بالایی را نیز برای شما به وجود می‌آورد. همچنین پیشنهاد می‌شود هر زمان روغن موتور جدید به خودرو اضافه کردید، فیلتر آن را نیز تعویض کنید. این کار باعث جلوگیری از کثیف شدن روغن جدید می‌شود.

اهمیت تعویض فیلتر هوا و فیلتر روغن در خودرو

اما دلیل تعویض به موقع فیلتر هوا چیست؟ خودرو برای احتراق به اکسیژن نیاز دارد. این اکسیژن از هوای محیط خودرو تامین می‌شود و ممکن است همراه با این هوا ذرات و آلودگی‌های مختلفی نیز راهی به خودرو پیدا کنند. فیلتر هوا دقیقا برای همین منظور تعبیه شده و از ورود آلودگی‌ها و هر نوع جسم خارجی مانند حشرات، گرد و غبار و… به موتور جلوگیری می‌کند.

قطعا هر چه هوای صاف و یکدست‌تری به موتور وارد شود، عملکرد آن نیز بهتر خواهد بود. همچنین تعویض فیلتر در زمان مناسب به کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از تولید دود سیاه از اگزوز ناشی از سوخت نامناسب موتور کمک بسیاری می‌کند.

چگونه فیلتر روغن خودرو را تعویض کنیم؟

در این بخش به بررسی چگونگی تعویض فیلتر روغن خودرو می‌پردازیم. پیش از هر کاری شما باید به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید. در این دفترچه اطلاعات کاملی از این که باید در چه زمان فیلتر روغن را عوض کرده و همچنین از چه نوع فیلتری استفاده کنید، درج شده است. با کسب این اطلاعات متوجه می‌شوید که زمان تعویض فیلتر روغن خودرو شما فرا رسیده است یا خیر.

با این اطلاعات، باید نوع روغن و فیلتر روغن خودرو خودتان را مشخص کرده و سپس به تهیه آن بپردازید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از مراکز و تعمیرگاه‌های مختلف و معتبر نیز کمک بگیرید. در ادامه فرآیند تعویض فیلتر، شما به ابزارها و ملزومات لازم برای تعویض فیلترها نیاز دارید. برای این کار به ابزارهایی مثل آچار، سطل، آچار برای فیلتر روغن، روغن و فیلتر روغن مناسب نیاز دارید.

سپس باید جک را در قسمت جلوی خودرو قرار داده و جلوی آن را بالا ببرید. لازم به ذکر است که قبل از این کار باید مطمئن باشید که روغن خودرو کاملا داغ و همچنین کاملا سرد نباشد. زمان مناسب این کار حدود 40 دقیقه بعد از خاموش شدن ماشین است. ابتدا روغن ماشین را تخلیه کنید؛ درپوش مخصوص روغن را باز کرده و روغن را به درون سطح بریزید. این فرآیند ممکن است چند دقیقه زمان ببرد. سپس به تمیز کردن کارتر یا بخشی که روغن از آن خارج می‌شود، به کمک دستمال بپردازید. در این مرحله بهتر است سالم بودن این بخش را نیز کنترل کنید.

با کمک آچار مخصوص فیلتر روغن را باز کرده و از نبود روغن اضافه مطمئن شوید. سپس کمی روغن جدید را روی فیلتر جدید ریخته و آن را در سر جای خود قرار دهید. از محکم بودن پیچ‌ها در این مرحله مطمئن شوید. برای این کار به هیچ وجه از آچار مخصوص باز کردن فیلتر استفاده نکنید. در انتها نیز مطابق با مدل خودرو خود، میزان مشخصی از روغن را با کمک قیف به درون محفظه ریخته و سپس با روشن کردن خودرو از عملکرد آن مطمئن شوید.

فیلتر هوای خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد

روش تعویض فیلتر هوا خودرو

اما برای تعویض فیلتر هوا باید چه مراحلی را طی کرد؟ فیلتر هوا موتور را از اجسام و ذرات خارجی که به همراه هوا به داخل موتور مکش می‌شوند محافظت می‌کند. بنابراین اگر در زمان مناسبی این بخش را تعویض نکنید، احتمالا موتور خودرو شما به درستی کار نخواهد کرد و با ادامه این روند مشکلات پییچده‌تری هم ایجاد می‌شوند.

گفتنی است محل فیلتر هوا در خودروها متفاوت است؛ اما پیدا کردن آن کار راحتی است. با بالا زدن کاپوت باید فیلتر هوای خودرو را پیدا کنید که معمولا جعبه پلاستیکی سیاهی است که در اطراف موتور قرار دارد. سپس باید آلودگی‌های قسمت بیرونی فیلتر را با کمک برس یا هواس فشرده تمیز کنید.

با باز کردن محفظه، فیلتر قدیمی را با فیلتر جدید تعویض کنید. برای باز و بسته کردن محفظه باید مطمئن شوید که از ابزار مناسبی مطابق با اتصالات خودرو خود استفاده می‌کنید. حال پوششی که لوله هوا به آن وصل شده را برداشته و فیلتر را باز کنید. دقت کنید که فیلتر به صورت کامل و صحیح جدا شود. برای این کار می‌توان از پیچ گوشتی نیز کمک گرفت.

پیش از آن که فیلتر جدید را جایگزین کنید، باید محفظه را کاملا تمیز کرده و آلودگی‌های آن را پاک کنید. جاروبرقی و سایر دستگاه‌های مکش ابزارهای مناسبی برای این کار هستند. حال باید فیلتر جدید را در محل مناسب قرار دهید. روی فیلترها علامتی وجود دارد که جهت جریان هوا را مشخص می‌کنند. لبه فیلتر دارای واشری است که باید به دقت روی محفظه قرار گیرد. با این کار هوایی به جز هوای عبوری از فیلتر، وارد محفظه نمی‌شود. در انتها نیز با کمک اتصالات موجود و ابزارهای مناسب، درپوش را گذاشته و جعبه را ببندید.

جمع‌بندی

تعویض فیلتر هوا و فیلتر روغن در خودرو اهمیت بسیار بالایی دارد. فیلترها به طور کلی وظیفه جلوگیری از ورود ناخالصی‌ها و ذرات آسیب‌زننده به بخش‌های اصلی را دارند. فیلتر روغن از ورود برخی قطعات که ممکن است به دلیل فرسایش موتور راهی به روغن پیدا کنند را گرفته و از این رو باعث می‌شود روغن به طور مناسب جریان داشته باشد. همچنین فیلتر هوا نیز از ورود ذرات و اجسام خارجی به موتور به همراه هوا جلوگیری می‌کند.

تاخیر در تعویض فیلترهای خودرو باعث خسارات جدی به بخش‌های مهم و اصلی خودرو می‌شود. از این رو حتما از زمان مناسب و دقیق تعویض فیلترها، نسبت به مدل خودرو خود مطمئن شده و به هیچ عنوان زمان تعویض آن‌ها را به عقب نیندازید. در این مطلب به چگونگی تعویض فیلترهای هوا و روغن پرداخته شد و مراحل لازم برای تعویض آن‌ها معرفی شد، شما میتوانید مطلب تعویض روغن گیربکس ما را نیز بخوانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم