شفت بلبرینگ

0 تا 100 بلبرینگ شفت گیربکس: علائم خرابی بلبرینگ شفت گیربکس

بلبرینگ یکی از قطعات مهم در گیربکس به شمار می‌رود که به صورت توپی شکل تولید می‌شود و از ایجاد اصطکاک یا سایش چرخ‌های در حال چرخش جلوگیری می‌کند. این قطعه مهم در گیربکس خودرو ممکن است به دلایل مختلفی دچار خرابی شود و این خرابی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات فراوان در خودرو گردد که در صورت مشاهده این مشکل باید هرچه سریعتر برای تعمیر آن اقدام نمایید. خرابی بلبرینگ گیربکس احتمالا با نشانه‌ها و علائمی همراه خواهد بود و با مشاهده آن متوجه خرابی آن می‌شوید. در این مقاله به بررسی علائم خرابی بلبرینگ شفت گیربکس می‌پردازیم و توصیه می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید. در صورت خرابی گیربکس ماشین خود می توانید به تعمیرکار که مرکز تخصصی ماشین است مراجعه نمایید.

موارد مهمی که در ادامه به توضیح آنها پرداخته ایم:

نکته مهم توضیح
عملکرد بلبرینگ بلبرینگ یک جزء حیاتی در گیربکس است. این اصطکاک بین قطعات چرخشی را کاهش می دهد.
علائم خرابی بلبرینگ علائم هشدار دهنده متعددی وجود دارد که نشان می دهد بلبرینگ در حال خراب شدن است، از جمله: صداهای عجیب و غریب، نشت روغن، لرزش، روشن شدن چراغ چک موتور، دنده های دنده، بوی سوختگی، کلاچ معیوب، دشواری در تعویض دنده و کمبود برق.
در صورت خرابی بلبرینگ چه باید کرد اگر متوجه هر یک از علائم هشدار دهنده شدید، مهم است که در اسرع وقت برای جلوگیری از عوارض بعدی به مشکل رسیدگی کنید. باید با یک مکانیک مشورت کرد.

بلبرینگ گیربکس

علائم خرابی بلبرینگ شفت گیربکس

در ادامه با برخی از مهم‌ترین علائم خرابی بلبرینگ شفت گیربکس آشنا خواهید شد:

  • صدای زوزه کشیدن خودرو

اغلب مشکلات قطعات گیربکس خودرو با بروز صداهایی همراه است و در طول سفر ممکن است متوجه صداهای مختلفی شوید. در صورتی که صدای ایجاد شده در حالت دنده خلاص به گوش برسد، ممکن است به دلیل کاهش روغن گیربکس یا آسیب به قطعات داخلی گیربکس، این صدا ایجاد شده باشد.

در خودروهایی که فولی و شفت ورودی و خروجی دارند، در صورتی که هنگام گاز دادن، صدای ناهنجاری به گوش شما برسد، به معنای خرابی بلبرینگ ورودی گیربکس است. همچنین در صورتی که پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارید و صدای ناهنجاری از گیربکس تولید شود، به معنای خرابی بلبرینگ خروجی خواهد بود. زوزه کشیدن گیربکس تقریبا شبیه به صدای زوزه یا سوت زدن است و در این هنگام توصیه می‌کنیم هر چه سریعتر به تعمیرگاه تخصصی گیربکس مراجعه نمایید.

  • نشت روغن گیربکس

نشت روغن گیربکس نشانه خوبی نیست و نشان می‌دهد که یکی از قسمت‌های خودرو دچار مشکل شده است. باید دقت داشته باشید که روغن گیربکس به رنگ قسمت است و برای چرب کردن قسمت‌های مختلف گیربکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت کم شدن سطح روغن گیربکس، گیربکس به اصلاح خشک می‌شود بین قطعات اصطکاک به وجود می‌آید. این موضوع می‌تواند در نتیجه باعث خرابی تمامی قسمت‌های گیربکس از جمله بلبرینگ گیربکس شود. به همین جهت زمان تعویض روغن گیربکس ماشین به شدت مهم است.

  • لرزش خودرو و فرمان

لرزش خودرو و فرمان یکی دیگر از مهم‌ترین علائم خرابی بلبرینگ شفت گیربکس است که ممکن است برای شما نیز اتفاق افتاده باشد. از دلایل ایجاد لرزش در خودرو می‌توان به خشکی و عدم وجود روغن گیربکس یا فرسودگی قطعات آن اشاره کرد. در صورت مشاهده این موارد بهتر است هرچه سریعتر با یک تعمیرکار مجرب و متخصص ارتباط برقرار نمایید.

  • روشن شدن چراغ جک موتور

هنگامی که چراغ‌های موجود بر روی داشبورد خودرو روشن می‌شوند، نشان از بروز یک مشکل در خودرو دارد. یکی از چراغ‌های مهم که نشان دهنده وجود مشکل اساسی در خودرو دارد، چراغ هشدار چک است که در صورت داغ شدن بیش از حد گیربکس یا مشکل در سیستم انتقال قدرت، روشن می‌شود. در این بین مراقب چراغ گیربکس اتوماتیک باشید.

  • لغزش چرخ دنده ها

در صورت لغزش چرخ دنده، مطمئنا مشکلی در گیربکس به وجود آمده است. ممکن است در مواقعی که واکنش‌های شما با تاخیر انجام می شوند، این لغزش‌ها رخ دهند. همچنین لغزش چرخ‌دنده‌ها ممکن است همراه با افزایش دور موتور به صورت غیرطبیعی یا خلاص شدن دنده به صورت ناگهانی همراه شود.

  • احساس بوی سوختگی

استشمام بوی سوختگی دیر گیربکس یکی دیگر از علائم خرابی بلبرینگ شفت گیربکس بوده که به هیچ عنوان نشانه خوبی نیست و نشان از یک مشکل جدی در گیربکس دارد. یکی از دلایل ایجاد بوی سوختنی، سوختن روغن گیربکس در اثر گرم شدن بیش از اندازه گیربکس است.

  • کلاچ خودرو درست کار نمی‌کند

درست عمل نکردن کلاچ خودرو می‌تواند یکی از علائم مهم خرابی بلبرینگ گیربکس باشد. در صورتی که برای کلاچ گرفتن لازم است تا پایتان را زیاد فشار دهید یا بالا بیاورید و یا پدال کلاچ به سختی آزاد می‌شود، احتمالا گیربکس خودروی شما دچار مشکل شده است.

  • خودرو در دنده حرکت نمی‌کند

این مشکل احتمالا به خاطر کاهش سطح روغن گیربکس رخ می‌دهد و قطعات گیربکس در چنین حالتی نمی‌توانند به درستی عمل کنند.

  • عدم قدرت کافی در خودرو

در برخی موارد ممکن است که خودرو به درستی عمل کند ولی به اندازه کافی قدرت نداشته باشد. این مورد می‌تواند یکی دیگر از علائم خرابی بلبرینگ شفت گیربکس باشد که در چنین شرایطی ممکن است قطعات چرخ دنده آسیب‌دیده باشند و یا روغن گیربکس کاهش یافته باشد. همچنین در صورتی که گیربکس داغ شود، ممکن است که خودروی شما قدرت نداشته باشد.لازم به ذکر است که گرم شدن گیربکس ناشی از کاهش سطح روغن خواهد بود.

خرابی بیلبرینگ

نحوه تعویض بلبرینگ شفت گیربکس

ابتدا باید بگوئیم که نحوه تعویض بلبرینگ شفت گیربکس امری تخصصی است و در صورتی که علمی در این خصوص ندارید، بهتر است آن را به یک تعمیرکار مجرب بسپارید. برای تعمیر و تعویض بلبرینگ شفت گیربکس باید ابزارهای مختلفی از جمله آچار سوکت، آچار تخت، چکش، پانچ و غیره داشته باشید. هنگامی که متوجه علائم خرابی بلبرینگ شفت گیربکس شده‌اید و قصد دارید تا برای تعمیر آن اقدام کنید، لازم است تا 4 مرحله را بگذرانید که عبارتند از:

1- جدا کردن بلبرینگ قدیمی

2- تمیز کردن شفت

3- گرم کردن بلبرینگ جدید

4- نصب بلبرینگ جدید

رفع صدای بلبرینگ

همانطور که مشاهده کردید، علائم خرابی بلبرینگ شفت گیربکس می‌تواند شامل موارد مختلفی شود و دلایل مختلفی داشته باشد. در درجه اول برای اینکه از بلبرینگ خودرو صدای ناهنجاری به گوش نرسد، بهتر است تا از خرابی بلبرینگ جلوگیری کنید. به عنوان مثال، انتخاب یک بلبرینگ باکیفیت و برند می‌تواند باعث افزایش عمر آن شود. همچنین برای رفع صدای بلبرینگ باید علت ایجاد آن را پیدا کرده و برای رفع آن اقدام کنید. به طور مثال، در صورتی که بلبرینگ گیربکس، گریس خود را از دست داده و در حال خشک شدن است، لازم است تا برای تأمین گریس اقدام نمایید. در صورت عدم برطرف شدن این صدا می توانید به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران مراجعه کنید.

سخن پایانی

بلبرینگ گیربکس یکی از قطعات مهم در خودرو به شمار می‌رود که در صورت خرابی باید هرچه سریعتر برای تعمیر آن اقدام کنید. در صورت عدم تعمیر و یا عدم تعمیر به موقع بلبرینگ گیربکس ممکن است مشکلات بزرگتری از جمله شکستن اتصالات چرخ، لرزش غیرعادی خودرو و شنیدن صداهای ناهنجار در خودرو به وجود آید. هنگامی که با علائم خرابی بلبرینگ شفت گیربکس برخورد کردید، بلافاصله نسبت به رفع مشکل آن اقدام کنید تا هزینه‌های بیشتری برای شما به وجود نیاید. شما می‌توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر این خصوص و یا مشاوره با کارشناسان ما، با شماره‌های تماس در وبسایت تعمیرگاه تخصصی تعمیرکار تماس بگیرید.

شف بلبرینگ گیربکس

سوالات متداول

1- خرابی بلبرینگ شفت گیربکس چه علائمی دارد؟

از علائم خرابی بلبرینگ شفت گیربکس می‌توان به تولید صدای زیاد، نشت روغن گیربکس، لرزش خودرو و فرمان، روشن شدن چراغ چک موتور و غیره اشاره کرد که در متن مقاله به توضیحات بیشتر آن پرداختیم.

2- در صورت خرابی بلبرینگ گیربکس چه باید کرد؟

اولین گام در هنگام مشاهده خرابی بلبرینگ گیربکس این است که خودروی خود را متوقف کنید و سپس با یک کارشناس یا تعمیرکار خودرو تماس بگیرید. تعویض بلبرینگ گیربکس کار راحتی نیست و به هیچ عنوان در صورت آشنا نبودن با آن، این کار را انجام ندهید.

3- عدم توجه به تعمیر به موقع بلبرینگ خراب چه عواقبی دارد؟

در صورتی که برای تعمیر بلبرینگ گیربکس به موقع اقدام نکنید، مشکلات بزرگتری مانند شکسته شدن اتصالات چرخ، لرزش خودرو، صداهای ناهنجار در گیربکس و نا ایمن شدن رانندگی با خودرو اشاره نمود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم