صدای گیربکس

12 دلیل زوزه کشیدن گیربکس

گیربکس یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های سیستم انتقال قدرت خودرو به شمار می‌رود و وجود قطعات مکانی زیاد در این بخش باعث شده است تا با کوچک‌ترین بی‌دقتی، گیربکس دچار آسیب‌دیدگی شدید شود و صدای آن به گوش برسد.

صدای گیربکس در حالت عادی نباید به گوش برسد و تمامی بخش‌های آن باید به خوبی در کنار یکدیگر کار کنند. برای تشخیص صدای گیربکس و علت به وجود آمدن آن می‌توانید به موارد مختلفی توجه داشته باشید. در صورت نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک خود با مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

زوزه گیربکس یکی از مهم‌ترین صداهای غیرعادی در گیربکس خودرو است که ممکن است با پیگیری نکردن به موقع به سایر بخش‌های خودرو نیز آسیب وارد کند. همچنین در سایت Pttlubricants به این مشکلات پرداخته است.

زوزه کشیدن گیربکس

زوزه کشیدن گیربکس

گیربکس (gearbox) یا جعبه دنده یکی از اجزای اصلی بخش سیستم قدرت خودرو محسوب می شود که از چندین دنده متفاوت تشکیل شده و هرکدام وظیفه انتقال قدرت تولید شده توسط موتور به چرخ ها را برعهده دارند.

با توجه به اینکه سیستم جعبه دنده از دیده پنهان است، بنابراین نمی توان در هر بازدید فنی آن را بررسی کرد. تنها روش روش شناخت خرابی در گیربکس، تشخیص صدای گیربکس و توجه به صداهای غیرمعمول آن است. در برخی موارد این روش، بهترین راهکار جلوگیری از تعویض کل سیستم جعبه دنده خواهد بود. همچنین در مقاله خنک کننده گیربکس جک به بررسی این مشکل پرداختیم.

یکی از مواردی که نشان می دهد سیستم گیربکس خودروی شما خراب شده، صدای زوزه گیربکس است. در برخی موارد، ناله ای از طرف گیربکس به گوش شما می رسد که نسبتا ناگهانی ظاهر می شود و در زمان کوتاهی بسیار بلند می شود.

این صدا نشان می دهد که دندانه های چرخ دنده یا هاب یاتاقان آسیب دیده است. دقت داشته باشید که تشخیص صدای گیربکس برای کارشناسان و متخصصان این امر بسیار راحت خواهد بود؛ بنابراین توصیه می کنیم این کار را به کارشناسان این حوزه بسپارید.

تعمیر خرابی گیربکس

علت زوزه کشیدن گیربکس اتومات

زوزه کشیدن گیربکس ممکن است به دلایل مختلفی باشد که در این بخش به مهم‌ترین موارد آن می‌پردازیم. همچنین در صورت نیاز به تعمیرگاه ام وی ام تعمیرکار آماده ارائه خدمات تخصصی به شما میباشد.

کم بودن روغن گیربکس

این مورد یکی از دلایل اصلی زوزه کشیدن گیربکس در تشخیص صدای گیربکس دستی و اتوماتیک است. هنگامی که روغن به میزان کمی در گیربکس باشد، روانکاری اجزای گیربکس به خوبی انجام نمی‌شود و با این رویه، اصطکاک بین اجزا باعث تولید صدا در گیربکس می‌گردد.

علت زوزه کشیدن گیربکس اتومات

کم بودن روغن گیربکس می‌تواند آسیب‌های جدی به خودرو وارد کند و در صورتی که با این شرایط مواجه شدید، توصیه می‌کنیم حتما زودتر روغن را بررسی نمائید.

کم بودن روغن گیربکس در برخی موارد می‌تواند ناشی از نشتی یا تبخیر ایجاد شود. در این هنگام لازم است تا نگاهی به واسکازین بیندازید که نقش مهمی در گیربکس خودرو دارد. برای جلوگیری از چنین مشکلی لازم است تا مقدار روغن گیربکس را به طور منظم چک کنید و در صورت نیاز آن را تعویض نمائید. تعمیرکار متخصص و تعمیرگاه تیگو و انواع ماشین های کره ای در تهران با ارائه مشاوره رایگان اماده خدمت رسانی به شما همراهان میباشد.

خرابی کلاچ

خرابی کلاچ یکی دیگر از مواردی است که باعث زوزه‌های ناهنجار در گیربکس خودرو می‌شود. البته این اتفاق معمولا در گیربکس‌های دستی اتفاق می‌افتد و احتمال فرسوده شدن کلاچ، زیاد است.

به خاطر همین، زمانی که کلاچ را فشار می‌دهید، صداهای ناهنجار و غیرعادی به گوش شما می‌رسد و لازم است تا برای تعمیر آن به تعمیرگاه مراجعه کنید.

خرابی بلبرینگ

در صورتی که کلاچ، مشکل اصلی نباشد و صدای زوزه کشیدن گیربکس پس از تعمیر کلاچ هنوز پابرجاست، مشکل اصلی می‌تواند مربوط به بلبرینگ باشد. صدای زوزه به خاطر خرابی بلبرینگ، اغلب در مواقعی که روی پدال کلاچ فشار می‌آورید، شنیده می‌شود.

برای اینکه این مشکل تشدید نشود، بهتر است هرچه سریعتر با تعمیرکار گیربکس ارتباط برقرار کنید.

خرابی شافت ورودی بلبرینگ

یاتاقان داخلی یکی از اجزای مهم درون محفظه گیربکس محسوب می‌شود که هنگامی که خراب شود، باعث ایجاد صدای ناله یا زوزه در گیربکس می‌گردد. این قطعه از حساسیت بالایی برخوردار است و به همین خاطر برای تعمیر آن لازم است تا با یک تعمیرکار متخصص و مجرب ارتباط برقرار کنید.

خرابی بلبرینگ چرخ

یاتاقان داخلی درون محفظه گیربکس می‌تواند باعث خرابی بلبرینگ چرخ نیز شود و در این هنگام صدای ناله یا زوزه به گوش می‌رسد. از دلایل رخداد این اتفاق می‌توان به برخوردهای ناگهانی اشاره کرد. اگه به دنبال تعمیرگاه جک هستید هم در این مقاله به معرفی ۷ تعمیرگاه جک پرداخته ایم.

کیفیت پایین و برند نامناسب روغن گیربکس

یکی دیگر از مواردی که در هنگام  تشخیص صدای گیربکس متوجه صدای زوزه گیربکس اتوماتیک می‌شوید، کیفیت پایین و برند نامناسب روغن گیربکس است. روغن مورد استفاده برای گیربکس خودرو باید مطابق با موارد اعلام شده توسط سازنده خودرو باشد.

همچنین این امر تاثیر زیادی بر عملکرد و دوام گیربکس خودرو خواهد داشت. عدم تطابق و هم محوری شافت‌ها باعث ایجاد صدای گیربکس خودرو می‌شود. برای رفع این مشکل لازم است تا گیربکس خود را تعویض کنید.

تماس دندانه های دو چرخ دنده

تماس دندانه های دو چرخ دنده یکی دیگر از مواردی است که ممکن است باعث تولید صدا در گیربکس خودرو شود. در چنین مواردی می‌توانید از محصول نانو سرامیک زادو برای کاهش صدا استفاده کنید.

در برخی موارد، صدای گیربکس به خاطر سائیدگی یا شکستن فنر و ساچمه ماهک یا خلاصی و سائیدگی بیش از اندازه میل ماهک است. در چنین مواردی باید قطعه مورد نظر را تعویض کنید.

ساییدگی بلبرینگ

ساییدگی و لق بودن بلبرینگ می‌تواند باعث ایجاد صدا در گیربکس خودرو شود. برای رفع مشکل سائیدگی بلبرینگ می‌توانید از ترمیم‌کننده‌های نانو سرامیک زادو استفاده کنید.

علت زوزه کشیدن ماشین هنگام حرکت

اگر خودروی شما در هنگام حرکت شروع به زوزه کشیدن کند، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

دلایل زوزه کشیدن گیربکس

لاستیک‌های فرسوده یا نامناسب

در صورتی که لاستیک‌های خودرو، نامناسب و یا نامتعادل باشند، باعث زوزه کشیدن خودرو می‌شوند.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق ماشین، قطعات مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند علت زوزه کشیدن ماشین هنگام حرکت باشند. از جمله این قطعات می‌توان به بوش‌های تعلیق، تسمه‌های تایمینگ، روانکارها و غیره اشاره کرد.

سیستم ترمز

سیستم ترمز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند باعث زوزه کشیدن خودرو شود. این مشکل معمولا به خاطر کف شدن ترمز‌ها، سایش زیاد بین صفحات ترمز یا وجود یک شی در بین صفحات ترمز رخ می‌دهد.

جعبه دنده

در برخی موارد، جعبه دنده می‌تواند دلیل زوزه کشیدن ماشین باشد. از علل به وجود آمدن این مشکل می‌توان به کمبود روغن جعبه دنده، خرابی در دنده‌ها یا وجود یک شی در جعبه دنده اشاره کرد.

راه حل رفع زوزه کشیدن گیربکس

برای رفع زوزه کشیدن گیربکس پس از تشخیص صدای گیربکس ابتدا لازم است تا روغن گیربکس را چک کنید. سپس کیفیت و مقدار واسکازین را بررسی نمائید و از میزان آن مطمئن شوید.

در صورتی که خودروی شما نو است، کمی صبر کنید؛ زیرا این خودروها نیاز به آب‌بندی گیربکس دارند و پس از مدتی صدای آن برطرف می‌شود. در حالت کلی برای رفع زوزه کشیدن گیربکس می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

بررسی سطح روغن

  • تعویض روغن
  • بررسی قطعات داخلی
  • تعویض بلبرینگ
  • تعویض کلاچ

سخن پایانی درباره صدای گیربکس

گیربکس در حالت عادی نباید صدای ناهنجاری از خود تولید کند. از جمله صداهای غیرعادی که ممکن است در این بخش از خودرو به وجود آید، می‌توان به زوزه کشیدن گیربکس اشاره کرد. این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که پیشتر به آن پرداختیم.

تشخیص صدای گیربکس برای افرادی که تخصصی در خودرو و تعمیر آن ندارند، ممکن است کمی دشوار باشد. تعمیرکار یکی از معتبرترین مراکز تخصصی تعمیر گیربکس در تهران است که با داشتن تعمیرکاران مجرب و آموزش‌دیده می‌تواند شما را در رفع این مشکل همراهی کند. برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم