تفاوت بین خودرو دیزلی و بنزینی در چیست و چه معایب و مزایایی دارند؟

تفاوت بین خودروهای دیزلی و بنزینی؛ مزایا و معایب هر کدام

شاید جالب باشد که بدانید خودروهای بنزینی دیگر تنها خودروهای رایج در دنیا نیستند و با پیشرفت‌های مختلفی که در این زمینه صورت گرفته است، خودروهای دیزلی نیز به عنوان یکی از انواع خودروها علاقه‌مندان زیادی را پیدا کرده‌اند. خودروهای دیزلی بیشتر در خودروهای شاسی‌بلند و پیکاپ‌ها کاربرد دارد و از آن به عنوان رقیبی برای خودروهای بنزینی یاد می‌شود. اما هر کدام از این خودروها چه مشخصاتی را دارند و در چه مواردی نسبت به هم متفاوت هستند؟ با ما باشید که تفاوت بین خودرو دیزلی و بنزینی را بررسی کنیم.

بررسی مشخصات خودروهای بنزینی

پیش از بررسی مستقیم تفاوت بین خودرو دیزلی و بنزینی، به معرفی هر کدام از این خودروها پرداخته می‌شود. در ابتدا خودروهایی با موتور بنزینی را معرفی می‌کنیم. این نوع موتورها، موتورهای احتراق داخلی هستند. در واقع در این نوع موتور، سوخت بعد از وارد شدن به موتور با هوا مخلوط شده و داخل سیلندر فشرده می‌شود.

در خودروهای بنزینی جرقه اشتعالی نیز موجود است که به همین سبب به چنین موتورهایی موتور اشتعال جرقه‌ای نیز گفته می‌شود. باید گفت که در موتور بنزینی، هوا و بنزین قبل از آن که به سیلندر وارد شوند، در کاربراتور مخلوط می‌شوند؛ سپس وقتی هوا و بنزین به شکلی متراکم در آمدند، سوخت به وسیله جرقه موجود مشتعل خواهد شد.

به طور کلی خودروهایی با موتور بنزینی، دارای محفظه احتراقی هستند که این فرآیند در آن صورت می‌گیرد. در ادامه جرقه ایجاد‌شده توسط شمع با سوخت در تماس قرار می‌گیرد و انفجارهایی به شکل کنترل‌شده شکل می‌گیرد. این انفجارها پیستون‌ها را به حرکت در می‌آورد. حال به وسیله میل لنگ، حرکت خطی موجود به حرکت چرخشی تبدیل شده و باعث حرکت و به جلو رفتن خودرو می‌شود.

از ویژگی‌های خودروهای بنزینی باید به این مورد اشاره کنیم که هر چه سرعت حرکت بالاتر برود، جابجایی هم بیشتر شده و در ادامه مصرف سوخت هم بالاتر خواهد رفت.

موتور بنزینی بهتر است یا دیزلی

بررسی مشخصات خودروهای دیزلی

موتورهای دیزلی هم به مانند نوع بنزینی از نوع احتراق داخلی هستند که به آن‌ها موتور احتراق تراکمی هم گفته می‌شود. ساخت در این نوع خودروها به محفظه احتراق رفته و در ادامه با دمای بالای هوا درون محفظه مشتعل می‌شود.

گفتنی است که در این موتورها، تنها هوا فشرده می‌شود و سوخت فشرده نخواهد شد. زمانی که سوخت دیزل به محفظه احتراق تزریق شود، به صورت خودکار احتراق پیدا می‌کند.

از این رو باید گفته شود که موتور دیزلی برای احتراق درون سیلندرهای، به دمای بالای درونی نیاز دارد. با تزریق سوخت به درون محفظه با دمای زیاد، انفجارهای موردنیاز برای حرکت کرد پیستون‌ها رخ داده و این کار بدون دخالت جرقه داخلی انجام می‌شود.

مزایا و معایب موتورهای دیزلی

در ادامه بررسی تفاوت بین خودرو دیزلی و بنزینی به بررسی مزایا و معایب آن‌ها پرداخته می‌شود. به صورت کلی موتورهای دیزلی کارآمدتر از نوع بنزینی هستند. همچنین هزینه ساخت و تولید دیزل نیز کمتر از نوع بنزینی است.

از نظر مسافت طی‌شده با سوخت یکسان نیز موتورهای دیزلی عملکرد بهتری را دارند. عمر بالای موتورهای دیزلی و مقاومت بالای آن‌ها هم دیگر مزیت آن‌ها به حساب می‌آید.

البته در این بین معایبی نیز برای آن‌ها وجود دارد. برای ساخت موتورهای دیزلی باید از جنس‌هایی با خواص مکانیکی مناسب استفاده شود. این کار به دلیل مقاومت آن‌ها در برابر فشرده‌سازی گازها است. در موتورهای دیزلی صدایی به مانند تق تق هم شنیده می‌شود که به دلیل احتراق یک مرتبه‌ای سوخت است.

در نهایت باید اشاره شود که خودروهای دیزلی وزن بیشتری را نسبت به خودروهای بنزینی دارند و این ممکن است برای خودروهای اسپرت چندان مناسب نبوده و جلوی سرعت و شتاب آن‌ها را بگیرد.

معرفی تفاوت بین خودرو دیزلی و بنزینی

اما تفاوت بین خودرو دیزلی و بنزینی چیست؟ این دو نوع خودرو با موتورهای مختلف با یکدیگر تفاوت‌هایی را دارند که آن‌ها را نسبت به هم متمایز می‌کند. اصلی‌ترین تفاوت این دو نوع موتور در آن است که موتور بنزینی برای احتراق ترکیب سوخت و هوا از شمع استفاده می‌کند؛ این در حالی است که برای این منظور در موتور دیزلی تنها به هوای فشرده نیاز است. در حقیقت فشرده‌سازی هوا در موتورهای دیزلی تقریبا 25 برابر بیشتر از نوع بنزینی است.

با توجه به این که از موتور دیزلی بیشتر در ماشین‌های سنگین‌تر و تجهیزات مختلف استفاده می‌شود، در برخی مواقع سوخت‌ آن‌ها نیز با هم تفاوت دارد. سنگینی و وجود قطعات محکم‌تر و مقاوم‌تر در خودروهای دیزلی برای تحمل فشار ناشی از فشرده کردن گازها از دیگر تفاوت‌های این دو نوع موتور رایج و مرسوم است.

در مجموع، سوخت مصرف‌شده توسط خودروهای دیزلی بسیار کمتر از خودرو بنزینی است؛ اما باید بدانید که آلاینده‌های تولیدشده توسط این موتورها ممکن است تا 4 برابر بیشتر از آلاینده‌هایی باشد که توسط موتورهای بنزینی تولید می‌شوند.

از این رو پیشنهاد می‌شود برا رفت و آمد‌های کوتاه و درون شهری، به سراغ خرید خودروهایی با موتور بنزینی بروید.

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی ای دو نوع خودرو، تفاوت در استارت خوردن است؛ به دلیل ضریب تراکم پایین و وجود شمع؛ استارت خوردن موتور بنزینی بسیار راحت‌تر و سریع‌تر از موتور دیزلی است. از نظر سرعت هم موتور بنزینی تفاوت چشم‌گیری با نوع دیزلی دارد.

در انتهای بررسی تفاوت بین خودرو دیزلی و بنزینی نیز باید اشاره کنیم که طبق بررسی‌ها، به دلیل کمتر بودن بخار گازوئیل در موتورهای دیزلی و همچنین شعله‌ور نبودن آن، موتورهای دیزلی را از نظر ایمنی، امن‌تر از موتور بنزینی در نظر می‌گیرند.

جمع‌بندی تفاوت بین خودرو دیزلی و بنزینی

در این مطلب نگاهی به بررسی تفاوت بین خودرو دیزلی و بنزینی داشتیم. در حالت کلی هر دوی این موتورها از نوع احتراق داخلی هستند؛ اما تفاوت در چگونگی احتراق و دیگر موارد باعث تمایز کامل این دو نوع موتور شده است. قبل از این که تصمیم بگیرید که می خواهید از کدام نوع موتور استفاده کنید، باید نیاز و کاربرد مد نظر را مشخص کرده و سپس مطابق با آن تصمیمی درست و اصولی را اتخاذ کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم