روغن گیربکس

زمان تعویض روغن گیربکس ماشین + علائم خرابی روغن گیربکس اتومات

روغن گیربکس یکی از روغن های خودرو محسوب می‌شود که به آن واسکازین نیز می‌گویند. این روغن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید در زمان مناسب تعویض شود. در واقع با توجه به اینکه روغن گیربکس همیشه از تنش‌های وارده بر گیربکس ماشین جلوگیری می‌کند، بنابراین پس از یک دوره زمانی مشخص نیاز به تعویض خواهد داشت. در هنگام خرابی روغن گیربکس، علائمی از خودرو به شما نشان داده می‌شود که باعث می‌گردد تا متوجه زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک ماشین شوید. در ادامه ضمن معرفی این عوامل، به بررسی بیشتر تعویض واسکازین اتومات می‌پردازیم.

در این بخش بصورت خلاصه موارد را مرور کرده و در ادامه به توضیح آنها پرداخته ایم:

زمان تعویض علائم خرابی توضیحات
هر 80,000 تا 160,000 کیلومتر یا هر 4 تا 6 سال تغییر دنده نامنظم: تاخیر، ضربه زدن، لیز خوردن ممکن است نشانه ای از سایش کلاچ، کمبود روغن یا مشکل در سیستم هیدرولیکی گیربکس باشد.
رنگ روغن غیرطبیعی: قهوه ای تیره، کثیف، بوی بد نشان دهنده اکسیداسیون، آلودگی یا رسوبات در روغن است.
نشت روغن: از گیربکس می تواند باعث کاهش سطح روغن و آسیب به اجزای داخلی گیربکس شود.
صدای غیرعادی: ناله، وزوز، ضربه زدن ممکن است ناشی از بلبرینگ های فرسوده، دنده های آسیب دیده یا پمپ معیوب باشد.

روغن گیربکس اتومات

روغن گیربکس یا روغن واسکازین چیست؟

روغن گیربکس (Transmission fluid) همان سیال یا مایع کاربردی است که باعث روانکاری قطعات گیربکس می‌شود و در زبان روسی به آن واسکازین می‌گویند. این روغن خودرو علاوه بر روانکاری، وظایف دیگری همچون کمک به خنک‌کنندگی قطعات، ضد سایش و خوردگی، افزایش سرعت و قدرت و غیره را نیز برعهده دارد. در صورت علاقه به گیربکس cvt پیشنهاد میکنم این مقاله را مطالعه بفرمایید.

زمان تعویض روغن گیربکس

گیربکس یکی از بخش‌های اصلی خودرو محسوب می‌شود که در صورت خرابی یا ایجاد اختلال باعث بازداری خودرو از حرکت می‌گردد. یکی از راهکارهای مهم جلوگیری از خرابی گیربکس، تعویض به موقع روغن گیربکس است. در واقع روغن مناسب و باکیفیت باعث سلامت گیربکس و قطعات وابسته به آن می‌شود.

این روغن گیربکس، تاریخ انقضای مشخصی دارد و پس از گذشت تاریخ انقضا، خاصیت خود را از دست می‌دهد. پس از خرابی روغن گیربکس اتوماتیک، تبدیل به مایعی مانند آب می‌شود که از عهده روغن‌کاری و روان‌سازی برنمی‌آید و در نتیجه ممکن است آسیب‌های جدی به گیربکس وارد کند.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس بسته به نحوه استفاده از خودرو متفاوت خواهد بود. از طرفی گیربکس های اتوماتیک پیشرفته تر و پیچیده تر از نمونه‌های دستی هستند و در هنگام کارکرد، حرارت بیشتری از خود تولید می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا بر کیفیت روغن تاثیر منفی بگذارد و همچنین برای افزایش طول عمر مفید روغن گیربکس بهتر است تا از روغن‌های باکیفیت‌تری استفاده نمود.

به صورت کلی، زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هر 60 هزار کیلومتر است؛ ولی باید در نظر داشته باشید که این زمان به کارکرد خودرو نیز بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال، در صورتی که 3 سال از آخرین عوض کردن روغن گیربکس اتوماتیک خودروی شما می‌گذرد، بهتر است به فکر تعویض آن باشید.

باید دقت داشته باشید که تعویض به موقع روغن گیربکس اتوماتیک باعث افزایش طول عمر مفید قطعات گیربکس می‌شود و در نتیجه این امر به جلوگیری از هزینه‌های تعمیر و تعویض قطعات گیربکس اتوماتیک کمک می‌کند.

در زیر می توانید زمان تعویض روغن گیربکس برخی از خودروهای دنده اتوماتیک را مشاهده کنید:

  • ۲۰۷ اتومات: ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار کیلومتر
  • گیربکس cvt کیا سراتو: 40 الی 50 هزار کیلومتر
  • ساندرو: ۵۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر
  • سراتو: ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر

تعویض روغن گیربکس اتومات

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

در ابتدا باید بگوییم که برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بهتر است تا با تعمیرکاران مجرب ارتباط برقرار کنید. در صورتی که خودتان آگاهی لازم را دارید و قصد دارید تا روغن گیربکس را خودتان عوض کنید، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

1- خودرو خود را آماده کنید

توصیه می‌کنیم برای اینکه روغن گیربکس خراب، چسبناک نباشد و تخلیه به راحتی انجام شود، 10 دقیقه منتظر بمانید تا خودرو خنک شود. خودرو را بر روی یک سطح صاف و افقی قرار دهید و ترمز دستی را نیز فشار دهید.

2- درپوش پر کردن را بررسی کنید

سپس مطمئن شوید که درپوش پرکننده گیر نکرده باشد تا پس از تعویض روغن، مخزن پر شود.

3- روغن موجود در محفظه گیربکس را تعویض کنید

یک ظرف به اندازه کافی بزرگ در زیر پیچ‌های تخلیه قرار دهید تا تمام روغن خراب را درون خود جمع کند و سپس پیچ‌های تخلیه را با یک آچار سوکت باز کنید.

4- مبدل را تخلیه کنید

در مرحله بعد، مبدل را با استفاده از انگشتان خود بچرخانید تا بتوانید پیچ تخلیه را ببینید. سپس روغن را درون یک ظرف بریزید و پیچ‌های مبدل و بدنه را تمیز کنید.

5- گیربکس خود را با روغن جدید پر کنید

در نهایت، تعویض روغن گیربکس اتومات انجام می‌شود که پیش از آن بهتر است تا دفترچه خدمات را مطالعه کنید تا از میزان و نوع روغن اطلاعات کافی داشته باشید.

علائم خرابی روغن گیربکس اتومات

از علائم خرابی روغن گیربکس اتومات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صدای عجیب

یکی از مهم‌ترین علائم خرابی روغن گیربکس اتومات، شنیده شدن صداهای عجیب و ناهنجار در هنگام تغییر دنده یا در حالت رانندگی است. در هنگام شنیدن چنین صدایی بهتر است تا هر چه سریع‌تر برای تعمیر گیربکس و یا تعویض روغن گیربکس اقدام کنید.

  • لرزش

لرزش در هنگام تغییر دنده نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های مهم خرابی روغن گیربکس باشد که با مشاهده چنین نشانه‌ای لازم است تا برای بررسی روغن گیربکس اقدام کنید.

  • تنش در ترمز

در صورتی که در هنگام ترمز کردن تنشی در ترمز احساس کردید، احتمال دارد که روغن گیربکس اتوماتیک دچار خرابی شده باشد.

  • تأخیر در تغییر دنده

تاخیر در تغییر دنده یا تغییر دنده نامناسب یکی دیگر از علائم خرابی روغن گیربکس اتومات است که باید حتما آن را جدی بگیرید.

  • چراغ هشدار

اگر چراغ هشدار خرابی گیربکس روشن شده باشد، این احتمال وجود دارد که روغن گیربکس اتومات خراب شده باشد و در صورت مشاهده آن، باید برای تعویض روغن گیربکس اقدام کنید.

  • روان نبودن تغییر دنده

در برخی موارد ممکن است که تغییر دنده به صورت نرمال انجام نشود و یا به طور کلی، رانندگی به صورت نرمالی انجام‌پذیر نباشد. در چنین مواردی بهتر است نگاهی به روغن گیربکس بندازید؛ زیرا ممکن است که به دلیل خرابی روغن گیربکس چنین اتفاقی رخ داده باشد.

  • رانندگی نامناسب

رفتار نامناسب خودرو در حالت رانندگی در بسیاری از موارد ممکن است نشانه ای از خرابی روغن گیربکس باشد که در هنگام مشاهده آن لازم است تا روغن گیربکس خودروی دنده اتومات را تعویض کنید.

علایم گیربکس خراب

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی علائم خرابی روغن گیربکس اتومات یا همان واسکازین پرداختیم و نکات مهمی در رابطه با زمان تعویض روغن گیربکس اتومات اشاره کردیم. باید توجه داشته باشید که بهترین زمان تعویض واسکازین خودروی اتومات به توصیه‌های سازنده خودرو بستگی دارد. اغلب سازندگان خودرو توصیه می‌کنند که روغن گیربکس هر 3 سال یکبار یا هر 80 هزار کیلومتر تعویض شود. البته بهتر است پیش از انجام هر عملی با کارشناسان مجرب و تعمیرکاران حرفه‌ای ارتباط برقرار کنید. در خصوص تعمیر گیربکس اتوماتیک تعمیرکار می‌تواند ضمن پاسخگویی به سوالات شما، تمامی مراحل تعویض واسکازین یا روغن گیربکس را به شما شرح دهند.

نکته مهم توضیح
زمان تعویض روغن گیربکس بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس به توصیه سازنده خودرو شما بستگی دارد. آنها معمولاً توصیه می کنند که هر 3 سال یا 80000 کیلومتر آن را تغییر دهید. با این حال، همیشه بهتر است قبل از انجام هر کاری روی ماشین خود با یک مکانیک حرفه ای مشورت کنید.
علائم فرسودگی روغن گیربکس علائم زیادی وجود دارد که نشان می دهد روغن گیربکس شما ممکن است فرسوده شده باشد. اینها شامل صداهای عجیب و غریب هنگام تعویض دنده، لرزش، دشواری در تعویض دنده، روشن شدن چراغ هشدار در داشبورد و رانندگی خشن است.

سوالات متداول

 

1- چه زمانی باید روغن گیربکس اتومات را تعویض کنیم؟

زمان تعویض روغن گیربکس برای خودروهای دنده اتومات معمولا بین 35 تا 40 هزار کیومتر متفاوت است که البته لازم است تا حداکثر با گذشت حداکثر 3 سال نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

2- خرابی گیربکس اتومات چه علائمی دارد؟

از جمله علائم خرابی گیربکس اتومات می‌توان به صدای عجیب، لرزش، تنش در ترمز، روشن شدن چراغ هشدار، روان نبودن تغییر دنده، رفتار نامناسب و غیره اشاره کرد.

3- بهترین روغن گیربکس چه ویژگی‌هایی دارد؟

از جمله ویژگی‌هایی که در هنگام انتخاب بهترین روغن گیربکس لازم است تا به آن توجه کنید، می‌توان به مقاومت در برابر فشار بالا، مقاومت در برابر حرارت، عدم تشکیل کف و از همه مهم‌تر ویسکوزیته یا گرانروی روغن گیربکس است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم