تقه زدن گیربکس اتومان

علت تقه زدن گیربکس اتومات چیست؟

علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک ممکن است به دلایل مختلفی باشد، از جمله نبود روغن کافی یا مناسب در گیربکس، وجود خرابی در سیستم هیدرولیکی یا الکتریکی گیربکس، سایر خرابی‌های مکانیکی مانند کلاچ‌ها یا دنده‌ها، یا حتی عوامل خارجی مانند استفاده نادرست از خودرو. برای تشخیص و رفع این مشکلات، نیاز به بررسی دقیق و تخصصی توسط تکنسین‌های متخصص و ماهر است. این مشکلات در سایت Nastyz28 نیز به آن اشاره که که بسیار پرتکرار هستند.

تقه زدن گیربکس اتوماتیک

گیربکس یا همان جعبه دنده از قطعات مختلفی مانند چرخ دنده‌ها، بلبرینگ‎ها، شفت‎ها و اجزای مختلف دیگر تشکیل می‌شود و با قرارگیری بین موتور خودرو و چرخ‌ها، وظیفه انتقال نیروی تولید شده توسط موتور به چرخ‌ها را برعهده دارد.

همچنین علاوه بر اینکه گیربکس وظیفه حرکت خودرو را برعهده دارد، کنترل سرعت خودرو را نیز انجام می‌دهد.

جعبه دنده جزو قطعات پیچیده خودرو به شمار می‌رود که خرابی آن ممکن است به خاطر دلایل مختلفی باشد. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که گیربکس خودروهای اتوماتیک پیچیده‌تر از گیربکس خودروهای معمولی هستند و از اجزای پیچیده‌تری نیز تشکیل شده‌اند.

لازم به ذکر است که هر کدام از قطعات داخلی در گیربکس وظیفه خاصی را برعهده دارند و مانند سایر بخش‌های خودرو ممکن است دچار خرابی شوند. یکی از مشکلات رایج خرابی خودرو، تقه زدن گیربکس اتومات است که دلایل زیادی ممکن است باعث ایجاد چنین مشکلی در گیربکس شوند.

در ادامه به منظور بررسی علت تقه زدن گیربکس اتومات به بررسی عمده‌ترین دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک می‌پردازیم.

  • بروز اختلال در اتصالات گیربکس اتوماتیک

در صورتی که اتصالات داخل جعبه دنده شل و یا به صورت نامناسب بسته شوند، این امر به مرور زمان منجر به استهلاک زودتر از موعد در سایر بخش‌ها می‌شود. اگر آسیب جدی به قطعات وارد شود، حتی ممکن است پس از تعمیر گیربکس نیز شاهد تقه زدن گیربکس اتوماتیک باشید.

در صورتی که شل‌شدگی اتصالات داخلی گیربکس را در شرایط جدی رسیدگی نکنید، این امر می‌تواند سبب نقص رام گیربکس و خراب شدن دسته موتور شود.

احساس لرزش و ضربه خفیف حین رانندگی شایع‌ترین علامتی است که نشان از شل شدن اتصالات درون گیربکس دارد. این علامت به خصوص هنگامی که گیربکس در حال تعویض دنده است، رخ می‌دهد. بنابراین در صورت مشاهده چنین مشکلی حتما در اسرع وقت، خودروی خود را به یک تعمیرکار متخصص نشان دهید. لازم به ذکر است که عدم رفع این مشکل کم هزینه ممکن است در طولانی‌مدت منجر به ایجاد خسارت زیاد برای شما شود. این حالت ممکن است در تقه زدن گیربکس دنا پلاس نیز رخ دهد.

تقه زدن گیربکس

  • رانندگی به روش غلط

در برخی موارد علت تقه زدن گیربکس اتومات حتی پس از تعمیر خودرو، روش اشتباه و غلط رانندگی است و منشا آن ربطی به شرایط فنی خودرو ندارد.

در رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک لازم است تا از روش‌های خاصی استفاده کنید تا احتمال آسیب به قطعات خودرو کاهش یابد. به طور مثال، نباید پای خود را به صورت نامنظم یا به شکل عصبی بر روی پدال گاز قرار دهید.

  • ضعیف شدن سوپاپ‌‌ ها و شیرهای برقی

روغن گیربکس نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح جعبه دنده خودروی اتوماتیک دارد و تنظیم و کنترل فشار روغن در گیربکس برعهده سوپاپ‌ها و شیرهای برقی است.

در صورتی که سوپاپ‌ها و شیرهای برقی موجود در مسیر عبور روغن گیربکس، به هر دلیل دچار نقص شوند، روغن گیربکس با فشار کافی جریان پیدا نمی‌کند و همین موضوع باعث بروز مشکل در سرووها می‌گردد.

به مرور زمان اختلال در عملکرد هر کدام از سوپاپ‌ها و شیرهای برقی باعث خرابی گیربکس خودرو همراه با خروج صدای تقه از داخل گیربکس می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم که در سرویس‌های دوره‌ای خودروی خود، چک کردن سلامت سوپاپ‌ها و شیرهای برقی گیربکس را جدی بگیرید.

  • کثیف شدن فیلتر روغن یا ناکارآمدی روغن گیربکس

روغن گیربکس در صورتی که جریان صحیح خود را حفظ کند، مانع از افزایش بی‌رویه دما می‌شود و به نوعی سلامت خودرو را تضمین می‌نماید. در صورتی که به هر دلیلی در عملکرد روغن گیربکس اختلال ایجاد شود، افزایش دما همراه با افزایش اصطکاک گیربکس و قطعات داخلی آن رخ می‌دهد. ممکن است موجب زوزه کشیدن گیربکس شود.

روغن گیربکس

کثیف شدن فیلتر و یا ناکارآمدی روغن گیربکس باعث ایجاد مشکل در چرخ دنده‌ها، سوپاپ‌ها، پمپ روغن و شیر‌های برقی می‌شود و این در نهایت منجر به شنیده شدن صدای تقه از گیربکس خودرو می‌گردد.

برای تعمیر گیربکس خودرو در هنگام بروز این علت تقه زدن گیربکس اتومات توصیه می‌کنیم تا نکات جلوگیری از آن را جدی بگیرید. به عنوان مثال، پس از هر 30 تا 60 هزار کیلومتر، نصف روغن گیربکس خودرو را تعویض کنید.

  • خراب شدن شیر رادیاتور روغن

روغن پس از چرخش در گیربکس خودرو، دمای آن را جذب کرده و وارد قسمتی به نام رادیاتور می‌شود که وظیفه خنک کردن روغن و آماده کردن آن برای ورود دوباره به بدنه گیربکس را برعهده دارد.

در واقع، رادیاتور باعث متعادل سازی دمای روغن گیربکس می شود و اگر به هر دلیلی این قطعه دچار نقص گردد، روغن در ابتدا از صفحات و بخش‌های مختلف گیربکس فرار می‌کند و پس از مدتی باعث می‌شود تا دنده ول کند.

این امر در نهایت منجر به ضربه گیربکس به اتاق می‌شود و صدای تقه از داخل کابین به گوش شما می‌رسد.

شیر رادیاتور روغن در برخی از ماشین‌ها به صورت هیدرولیکی و در برخی دیگر نیز به صورت الکترونیکی کار می‌کند و در صورتی که فکر می‌کنید علت تقه زدن گیربکس اتومات به خاطر خرابی شیر و اختلال در روند خنک‌سازی روغن است، حتما در اسرع وقت به تعمیرگاه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک مراجعه نمایید.

تقه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده

علت تقه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده

تقه زدن گیربکس اتومات در برخی موارد ممکن است در هنگام تعویض دنده و در برخی موارد نیز هنگام شتاب‌گیری خودرو رخ دهد. علت تقه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده عمدتا به خاطر آسیب دیدگی دنده‌هاست. همچنین نقص در کلاچ خودرو نیز باعث تقه زدن گیربکس اتومات هنگام تعویض دنده می‌شود.

برای بررسی دقیق‌تر علت تقه زدن گیربکس اتومات حتما در نظر داشته باشید که صدای تقه زدن گیربکس در تعویض دنده در تمامی تعویض دنده‌ها رخ می‌دهد و یا اینکه تنها موقع دنده عقب یا سایر دنده‌ها این مشکل به وجود می‌آید.

پیشنهاد می شود مقاله علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات را مطالعه کنید.

تقه زدن دنده عقب گیربکس اتوماتیک

تقه زدن گیربکس اتوماتیک زمانی که با خودرو با دنده عقب حرکت می‌کند، نشان از بروز مشکل در بخش‌های مختلف گیربکس دارد. هنگامی که خودرو روی دنده عقب حرکت می‌کند، روند حرکت گیربکس نیز معکوس می‌شود و روغن گیربکس نیز سیستم جریان مخالفی نسبت به حالت رو به جلو پیدا می‌کند.

دقت داشته باشید که وجود هر گونه مشکل در گیربکس خودروهای دنده اتوماتیک، هنگامی که با دنده عقب حرکت می‌کنید، بیشتر خود را نشان می دهد.

بنابراین زمانی که با خودرو دنده عقب می‌روید و صدای تقه می‌شنوید، باید آن را جدی بگیرید و خودروی خود را برای تعمیر تقه زدن دنده عقب گیربکس اتوماتیک به یک تعمیرکار متخصص نشان دهید.

علت تقه زدن گیربکس اتومات در هنگام دنده عقب شاید یک مشکل جزئی باشد و با پشت گوش انداختن این مشکل، ممکن است هزینه‌های زیادی روی دست شما بگذارد.

 

مجموعه تخصصی تعمیرکار

سخن پایانی

تقه زدن گیربکس اتوماتیک ممکن است به دلایل مختلفی از جمله کمبود روغن، خرابی در سیستم‌های هیدرولیکی یا الکتریکی، مشکلات مکانیکی نظیر کلاچ یا دنده‌ها، و یا عوامل خارجی مانند استفاده نادرست باشد. برای تعمیر این مشکلات، نیازمند به تشخیص دقیق و تعمیر توسط تکنسین‌های ماهر است که می‌توانند با استفاده از دانش و تجربه‌شان، عملکرد بهینه و پایداری را برای گیربکس اتوماتیک فراهم آورند.

سوالات متداول

1- دلیل تقه زدن گیربکس اتومات چیست؟

این مشکل می تواند به خاطر دلایل مختلفی به وجود آید که از آن جمله می‌توان به نامناسب بودن شیوه رانندگی، ضعیف شدن سوپاپ‌‌ها و شیرهای برقی، بروز اختلال در اتصالات گیربکس اتوماتیک و غیره اشاره کرد که در متن مقاله به بررسی بیشتر این موارد پرداختیم.

2- تعمیر و رفع تقه زدن گیربکس اتومات چقدر طول می‌کشد؟

در صورتی که علت این مشکل مربوط به تعویض روغن باشد، نهایتا 1 ساعت زمان نیاز است. ولی در صورتی که بخش‌های مختلف گیربکس آسیب دیده باشند، تعمیر گیربکس اتومات ممکن است تا 2 روز به طول طول بکشد.

3- آیا تقه زدن گیربکس اتوماتیک عادی است؟

در حالت کلی، هر مشکلی که در خودرو به وجود می‌آید، لازم است تا با تعمیرکار مشورت کنید.

در رابطه با تقه زدن گیربکس اتوماتیک نیز باید متذکر شویم که این مشکل ممکن است نشانه بروز مشکلات جدی تر مربوط به گیربکس باشد و حتما در اسرع وقت برای عیب‌یابی و تعمیر گیربکس اتومات به تعمیرکار متخصص مراجعه نمایید.

4- هزینه تعمیر تقه زدن گیربکس اتوماتیک چقدر است؟

هزینه و قیمت تعمیر تقه زدن گیربکس اتوماتیک بسته به علت تقه زدن گیربکس اتومات متفاوت خواهد بود و به نوعی عوامل بسیاری در تعیین هزینه تعمیر نقش دارند که از آن جمله می‌توان به تعویض قطعات و یا بزرگی و کوچک بودن ایرادات اشاره کرد

1 دیدگاه دربارهٔ «علت تقه زدن گیربکس اتومات چیست؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم