نگهداری از خودرو و نکاتی که باید در این باره بدانید

نکات مهم برای نگهداری از خودرو و افزایش عمر آن

افزایش قیمت خودروها باعث شده است که صاحبان خودرو بیشتر به فکر نگهداری از خودرو فعلی خود باشند. همچنین هزینه تعمیرات خودروها نیز امروزه بسیار بالا رفته و در صورت نیاز به تعویض بخش یا بخش‌هایی از خودرو، باید بودجه قابل‌توجهی را کنار بگذارید. در چنین شرایطی رعایت نکات و اصول مهم در نگهداری از خودرو می‌تواند باعث کاهش مراجعه شما به تعمیرگاه‌ها و همچنین بالا رفتن طول عمر کلی خودرو شود. در اینجا ما نکاتی مهم و کاربردی در این خصوص را مورد بحث قرار دادیم و شما با مطالعه و به کار‌گیری این موارد این فرصت را دارید که از دردسرهای خرابی ماشین در امان بمانید.

مهم‌ترین نکات در خصوص نگهداری از خودرو

مراقبت از خودرو برای بالا بردن عمر مفید آن موضوعی است که بسیاری از صاحبان خودرو به آن فکر می‌کنند. اما متاسفانه عادت‌ها و باورهای غلطی که سال‌هاست در ذهن بسیاری جا افتاده، ممکن است نه تنها برای خودرو مفید نباشد، بلکه به آن صدمات جدی وارد کند.

از طرف دیگر دسته دیگری وجود دارند که به طور کلی به نگهداری از خودرو خود اهمیت نداده و این تصور را دارند که خودرو با هر روش و رفتاری سالم و بدون مشکل باقی خواهد ماند. اگر نگاهی به قیمت خودروهای جدید و البته هزینه تعمیرات و قطعات بیندازید، قطعا بیشتر به فکر استفاده از نکات کلیدی برای بالا رفتن عمر خودرو خود خواهید افتاد. در زیر نکاتی مهم در این زمینه آورده شده است که به کار گرفتن آن‌ها بسیار مفید و سودمند است و از بروز مشکلات و خسارات اساسی جلوگیری می‌کند.

بررسی تایرها به صورت دوره‌ای

لاستیک بخش بسیار مهمی از خودرو است که هر صاحب خودرویی باید توانایی بررسی سلامت و عملکرد آن را داشته باشد. در صورت مشکل در لاستیک، نه تنها فقط این بخش از خودرو شما آسیب می‌بیند، بلکه احتمال دارد خسارت‌های زیادی به کل سیستم خودرو شما وارد شود.

شما باید به صورت دوره‌ی بررسی کنید که آیا لاستیک شما نیاز به تعویض دارد یا خیر و همچنین هر چند هفته باید میزان باد لاستیک‌ها را نیز آزمایش کنید. تنظیم بودن فشار لاستیک‌ها به کاهش استهلاک و کنترل مصرف سوخت کمک زیادی می‌کند.

تعویض روغن موتور و گیربکس

یکی از مهم‌ترین موارد برای افزایش عمر خودرو، توجه به روغن گیربکس و روغن موتور است. موردی که متاسفانه توسط بسیاری جدی گرفته نمی‌شود و خودرو را شدیدترین حالات تحت فشار می‌گذارند. روغن در سیستم خودرو باعث راحت‌تر حرکت کردن اجزای متحرک و همچنین جلوگیری از داغ شدن می‌شود. شما باید مطابق با دفترچه راهنمای خودرو خود و بر اساس مدل ماشین، روغن موتور و گیربکس را در فواصل زمانی مشخص بررسی کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید.

در صورت عدم توجه به زمان مناسب برای تعویض روغن، خسارات بسیار شدیدی در انتظار شما خواهند بود.

تمامی مایعات را بررسی کنید

هر خودرویی برای عملکرد مناسب و روان نیاز به مایعات مختلفی دارد. روغن موتور، روغن ترمز، مایع خنک‌کننده، روغن فرمان و… از جمله این موارد هستند. در صورت نشتی هر کدام از این موارد، خودرو شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در صورت مشاهده اولین نشانه‌ها حتما به مرکز تخصصی مراجعه کرده و از تلف کردن زمان جدا خودداری کنید. این مورد یکی از مهم‌ترین نکات در خصوص نحوه نگهداری از خودرو است.

توجه به فیلترها

فیلترها نیز نقش بسیار مهمی در خودرو بازی کرده و از ورود ناخالصی‌ها و اجزای خارجی به بخش‌های مهم جلوگیری می‌کنند. به طور مثال فیلتر هوا از ورود بسیاری از اشیای خارجی به داخل موتور که ممکن است عملکرد آن را با مشکل مواجه کند، جلوگیری می‌کنند. این ذرات عمر موتور خودرو شما را کم کرده و در صورت نیاز به تعویض موتور، باید هزینه بسیار سنگینی را بپردازید.

تمیز نگه داشتن خودرو برای افزایش طول عمر آن

ماشین خود را تمیز نگه دارید

یکی دیگر از موارد مهم در خصوص نگهداری از خودرو و افزایش عمر آن، تمیز نگه داشتن ماشین است. آلودگی و کثیفی رنگ خودرو را از بین برده و باعث زنگ زدن قطعات فلزی ماشین می‌شود. برای جلوگیری از بروز آسیب‌های طولانی‌مدت، همواره خودرو خود را تمیز نگه داشته و بخش‌های مختلف آن را به دقت پاکیزه کنید. برای این منظور مراکز تخصصی زیادی وجود دارند که می‌توانید از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوید.

بررسی باتری ماشین

باتری خودرو نقش بسیار مهمی در عملکرد آن دارد. در صورت مشکل در باتری و خوابیدن آن، ماشین شما امکان روشن شدن را نخواهد داشت. پس مطمئن شوید که باتری را به صورت مرتب چک می‌کنید که عمر آن افزایش پیدا کند. در صورت بروز هر گونه مشکل نیز باید آن را در بهترین زمان تعویض کنید.

سرویس دوره‌ای فراموش نشود

یکی از مهم‌ترین کارهایی که صاحبان خودرو بر عهده دارند، توجه به سرویس دوره‌ای ماشین است. در حقیقت این مورد از نکات مهم برای نگهداری از خودرو تاثیر کاملا چشم‌گیری داشته و در صورت رعایت نشدن قطعا شما را با چالش‌های سختی روبرو می‌کند.

در سرویس‌های دوره‌ای که باید در زمان‌های مشخص انجام گیرد، هر گونه عیب و مشکل خودرو در زمان اولیه مشخص شده و راهکارهای مناسبی برای آن‌ها ارائه می‌شود.

در محیط‌های ایمن پارک کنید

برای جلوگیری از بروز حوادثی همچون سقوط سنگ، درخت و … همواره ماشین خود را در محیطی امن و سرپوشیده پارک کنید. همچنین تابش مستقیم آفتاب به خودرو‌تان نیز باعث از بین رفتن رنگ آن به صورت تدریجی می‌شود. برای این شرایط می‌توانید از روکش‌هایی که برای ماشین‌ها تهیه‌ شده‌اند استفاده کنید.

نکاتی مهم برای افزایش طول عمر خودرو و جلوگیری از خسارات

وزن اضافه ممنوع!

ماشین شما برای حمل و نقل بار طراحی نشده است؛ اما متاسفانه کسانی هستند که برای جابجایی بارهای بسیار سنگین از خودروشان کمک می‌گیرند. این کار فشار بسیار زیادی را به بخش‌های مختلف ماشین وارد کرده و در طولانی‌مدت آسیب‌های جدی‌تری را ایجاد می‌کند. معمولا میزان بار مشخص برای هر خودرو در دفترچه راهنمای آن درج شده است. اطمینان حاصل کنید که از این حد مجاز فراتر نمی‌روید.

با احتیاط رانندگی کنید

یکی از اصلی‌ترین نکات در خصوص نحوه نگهداری از خودرو برای افزایش عمر آن، توجه به نحوه رانندگی است. رفتاری که شما با خودرو خود در زمان رانندگی دارید، تاثیر مستقیمی در عمر آن دارد. از رفتارهای ریسکی و خطرناک و همچنین عادت‌های اشتباه پرهیز کنید.

به طور مثال بعد از استارت زدن بلافاصله به دور موتورهای بالا نروید؛ این موضوع به خصوص در روزهای سرد سال اهمیت دارد. برای تعویض دنده عجله نکنید و به آرامی این کار را انجام دهید. با این کار گیربکس خودرو نیز عمر بیشتری را خواهد داشت.

بررسی‌های هفتگی

شما به عنوان مالک خودرو، همانطور که به سایر وسایل خود اهمیت می‌دهید، باید برای ماشینتان نیز وقت بگذارید. هر هفته بررسی‌های لازم از بخش‌های مختلف خود را انجام دهید. ترمز و نحوه عملکرد صحیح آن و همچنین لنت ترمز یکی از مهم‌ترین موارد است.

اگر صدای عجیبی از خودرو به گوش می‌رسد حتما آن را جدی بگیرید و به مرکزی تخصصی مراجعه کنید. بوق و چراغ‌ها که تجهیزات بسیار مهمی در شرایط خاص هستند را چک کرده و از عملکرد مناسب آن‌ها مطمئن شوید. برف پاک کن را نیز به خصوص در روزهایی که با بارش همراه است همواره بررسی کنید. چرا که در صورت عدم کارکرد مناسب، ممکن است در مسیر حوادث خطرناکی را تجربه کنید.

جمع‌بندی

نگهداری از خودرو فرآیند پیچیده و عجیبی نیست؛ بسیاری بر این باور هستند که باید وقت و انرژی زیادی را برای این کار صرف کنند. اما اگر در زمان مناسب، تنها مدت زمان کمی را به خودرو خود اختصاص دهید، هم از خرابی‌ها و خسارات سنگین جلوگیری می‌کنید و هم نیاز نیست درگیر تعمیرات و نگهداری‌های شدید شوید.

در این مطلب نگاهی به مهم‌ترین نکاتی که برای افزایش طول عمر ماشین باید رعایت شوند انداخته شد. کافی است همین حالا با اطلاع از این موارد، آن‌ها را در دستور کار خود قرار داده و نتیجه کوتاه‌مدت و بلندمدت آن را تجربه کنید.

مجموعه تعمیرکار با سابقه درخشان در زمینه تعمیرات تخصصی انواع خودرو، آماده خدمت‌رسانی به مشتریان گرامی است. برای اطلاعات بیشتر و کسب راهنمایی و مشاوره رایگان، کافی است از طریق راه‌های ارتباطی موجود با کارشناسان ما در تماس بوده و پاسخ خود را در زمانی کوتاه دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم