چراغ گیربکس ماشین

هر آنچه که باید درباره چراغ گیربکس اتوماتیک بدانید! + دلایل و راه حل

روشن شدن چراغ گیربکس یکی از مشکلات رایج در خودروهای اتومات است که نشان از وجود نقص در وضعیت گیربکس دارد. با روشن شدن چراغ هشدار گیربکس توصیه می‌کنیم در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی گیربکس مراجعه کنید. چراغ هشدار گیربکس به دلایل متعددی ممکن است روشن شود که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. در صورت معاینه ماشین خود می توانید به تعمیرکار مراجعه کنید.

موارد بررسی شده در این مقاله:

دلیل راه‌حل
مشکلات سطح روغن گیربکس بررسی سطح و کیفیت روغن، در صورت نیاز تعویض روغن
مشکلات مربوط به سنسورها بررسی و تعویض سنسورهای معیوب
مشکلات مربوط به شیر برقی ها بررسی و تعویض شیر برقی های معیوب
مشکلات مربوط به کلاچ ها بررسی و تعویض یا تعمیر کلاچ ها در صورت نیاز
مشکلات مربوط به مبدل گشتاور بررسی و تعویض یا تعمیر مبدل گشتاور در صورت نیاز
مشکلات مربوط به کامپیوتر خودرو ریست یا تعویض کامپیوتر خودرو در صورت نیاز

چراغ گیربکس

دلایل روشن شدن چراغ گیربکس

از دلایل روشن شدن چراغ گیربکس اتومات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روغن گیربکس سوخته

سوختنگی روغن گیربکس باعث گرمای بیش از حد گیربکس خودروی اتوماتیک می‌شود. همانطور که می‌دانید، در صورت سوختن سیال، ماهیت آن برای خنک‌کاری و روانکاری از بین می رود. باید توجه داشته باشید که روغن گیربکس سوخته به رنگ سیاه و تیره است و تشخیص آن از روغن گیربکس سالم قرمز رنگ راحت خواهد بود. روغن گیربکس یک ماده حیاتی برای گیربکس محسوب می‌شود و گیربکس بدون آن دچار آسیب می‌گردد. در صورت خرابی ماشین خود می توانید به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک شرق تهران مراجعه کنید.

در فایل صوتی زیر درباره اهمیت استفاده از روغن گیربکس مطلوب صحبت کردیم

  • بکسل سنگین

بکسل یا یدک‌کشی ماشین های سنگین باعث می‌شود تا فشار زیادی بر گیربکس اتوماتیک وارد شود و این در نهایت باعث داغ شدن گیربکس می‌گردد. داغ شدن و افزایش دمای گیربکس باعث می‌شود تا به آن آسیب وارد شود. بنابراین حتی اگر مجبور به این کار شده‌اید، توصیه می‌کنیم که از حداقل سرعت استفاده کنید تا فشار کمتری بر گیربکس اتوماتیک وارد گردد. همچنین هنگامی که ماشین‌های سنگین را بکسل می‌کنید، انتقال هوای کمتری به رادیاتور صورت می‌گیرد و این باعث داغ شدن بیش از حد موتور می‌شود. در چنین مواقعی، کیفیت روغن گیربکس در خنک‌کاری از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

  • شیر برقی معیوب

شیر برقی خراب، یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ گیربکس است. همانطور که می‌دانید، فشار روغن در مدارهای باعث حرکت چرخ‌دنده‌ها می‌شود و در نهایت تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک صورت می‌گیرد که این فشار توسط شیر برقی تنظیم می‌گردد. در صورت خرابی شیر برقی، روغن بیش از حد به داخل یا خارج جریان پیدا می‌کند و باعث افزایش دمای بیش از حد گیربکس می‌شود.

در صورت خرابی تنها بخش کوچکی از شیر برقی، چراغ s و برف روشن می‌شود که در این حالت، گیربمس بر روی دنده 3 گیر می‌کند و نمی‌توان از آن خارج شد. عمدتا برای رفع این مشکل، با خاموش و روشن کردن خودرو می‌توان دنده را از حالت گیر خارج کرد. لازم به ذکر است که در صورت مشکوک به داغ شدن گیربکس حتما به تعمیرگاه تخصصی گیربکس مراجعه نمایید.

  • خرابی ترمزها و کلاچ ها

اگر هر کدام از ترمزها و کلاچ‌های موجود در گیربکس اتوماتیک مستهلک شوند، روغن کافی به پشت کاسه نمد نمی‌رسد و در نهایت چراغ هشدار گیربکس خودروی دنده اتوماتیک روشن می‌گردد. در چنین حالتی لازم است تا روغن گیربکس خودروی اتومات را چک کنید و بررسی نمایید که سطح کافی داشته باشد و همچنین سوخته نباشد. البته تعویض روغن گیربکس ماشین نیز مهم است.

  • خطاهای نرم افزاری و یا ECU

روشن شدن چراغ گیربکس ممکن است به خاطر دلایل دیگری از جمله ایراد در ECU رخ داده باشد. از جمله دلایل ایراد در ECU می‌توان به قطع شدن ارتباط کابل کامپیوتر خودرو، کثیف شدن سوکت‌های ارتباطی و نقص در تأمین ولتاژ و برق مورد نیاز اشاره کرد. این خطاها ممکن است به دلیل بروز خطا در سیستم‌های الکترونیکی و نرم‌افزاری خودرو به وجود آیند. با مشاهده چنین مواردی حتما روغن گیربکس خودرو را چک کنید و در صورت لزوم آن را تعویض نمایید. در صورت ادامه‌دار بودن مشکلات، خودروی خود را به یک تعمیرکار نشان دهید.

  • کم بودن سطح روغن گیربکس یا نشت آن

همانطور که می‌دانید، روغن گیربکس وظیفه خنک‌کاری و روانکاری گیربکس را برعهده دارد. در صورتی که گیربکس خودروی شما از روغن کافی برخوردار نباشد، گرمای تولید شده توسط چرخ‌دنده‌ها به خونی خنک نشده و گرم شدن بیش از حد چرخ‌دنده‌ها باعث آسیب و خرابی آن‌ها می‌شود.در تعریف چرخ دنده می توان گفت:

چرخ دنده ها یکی از بهترین گزینه ها برای انتقال حرکت مکانیکی دورانی با تماس و بدون لغزش هستند که از دیرباز نقش مهمی در صنعت داشته است.

همچنین، ساییدگی و اصطکاک در جعبه‌دنده‌ها می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد گیربکس گردد. در نتیجه بهتر است شما از بهترین روغن گیربکس اتوماتیک استفاده نمایید.

گیربکس اتوماتیک

رفع مشکل روشن شدن چراغ اخطار گیربکس اتوماتیک

 

  • برای رفع مشکل روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک ابتدا لازم است تا رانندگی را متوقف کنید. در صورتی که خودروی شما با مشکل تعویض دنده یا سطح پایین روغن مواجه است، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. برای جلوگیری از آسیب دائمی گیربکس، بررسی کامل آن بسیار ضروری خواهد بود.
  • شما همچنین می‌توانید دلیل روشن شدن چراغ هشدار گیربکس را با استفاده از اسکنر کد OBD II تشخیص دهید. در صورتی که چندین کد مشکل وجود دارد، کد را بازنشانی کرده و آن را بر روی خودروی آزمایش کنید. به عنوان مثال، کد P0218 به معنای این است که گیربکس در شرایط دمایی نامناسبی قرار دارد.
  • به جرأت می‌توان گفت که بهترین راه برای مقابله با مشکل روشن شدن چراغ گیربکس مراجعه به یک مکانیک و تعمیرکار تخصصی گیربکس است. بدین منظور می‌توانید با کارشناسان و تعمیرکاران ما در مجموعه تعمیرکار ارتباط برقرار کنید. یا اینکه به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران مراجعه کنید.

کاربرد چراغ گیربکس

چراغ گیربکس به این دلیل تعبیه شده است که به راننده نشان دهد که گیربکس خودروی اتومات در چه حالتی قرار دارد. آشنایی با وضعیت چراغ نمایش گیربکس باعث می‌شود تا بهتر بتوانید دلیل روشن شدن چراغ گیربکس را درک کنید. در ادامه با برخی از رایج‌ترین وضعیت‌های چراغ نمایش گیربکس آشنا می‌شوید:

  • حالت دنده عقب (R)

در صورتی که چراغ چک در این وضعیت قرار داشته باشد، یعنی گیربکس در حالت دنده عقب قرار دارد و خودرو به سمت عقب حرکت می‌کند.

  • حالت دنده اسپرت (S)

این حالت در برخی از خودروها وجود دارد و با استفاده از آن، گیربکس به حالتی تنظیم می‌شود که عملکرد و سرعت خودرو بهبود یابد.

  • حالت نرمال (N)

حالت نرمال به این معنی است که هیچ گیری در گیربکس اتومات فعال نیست.

  • حالت پارک (P)

هنگامی که چراغ چک این حالت را نشان می‌دهد، یعنی گیربکس در حالت پارک قرار دارد و خودرو قفل شده است.

  • حالت دنده جلو (D)

حالت D نشان می دهد که گیربکس در حالت دنده جلو قرار دارد و خودروی شما به جلو حرکت می‌کند.

حالت های گیربکس اتوماتیک

سخن پایانی

در این مقاله به دلایل روشن شدن چراغ گیربکس اشاره کردیم که هر کدام از آن‌ها ممکن است آسیب زیادی به گیربکس اتومات وارد کند. روشن شدن چراغ هشدار گیربکس به شما اخطار می‌دهد که باید هرچه سریعتر برای تعمیر و بررسی خودروی خود اقدام کنید بهترین روش برای رفع این مشکل، مراجعه به یک مرکز تخصصی انجام تعمیر گیربکس اتوماتیک است. بدین منظور توصیه می‌کنیم که با تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک تعمیرکار در ارتباط باشید.

سوالات متداول

 

1- چرا چراغ گیربکس اتوماتیک روشن می‌شود؟

روشن شدن چراغ گیربکس می‌تواند به خاطر دلایل مختلفی در خودروی دنده اتوماتیک رخ دهد که از آن جمله می‌توان به روغن گیربکس سوخته، بکسل سنگین شیر برقی معیوب، خرابی ترمزها و کلاچ‌ها، خطاهای نرم‌‌افزاری و یا ECU، کم بودن سطح روغن گیربکس یا نشت آن و غیره اشاره کرد.

2- چگونه از بروز عوامل روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک جلوگیری کنیم؟

بدین منظور حتما بررسی و نگهداری منظم گیربکس اتومات را در نظر داشته باشید و از نگهداری و سرویس دوره‌ای مرتب خودرو در تعمیرگاه‌های معتبر غافل نشوید.

3- آیا باید با چراغ هشدار روشن گیربکس به رانندگی ادامه دهیم؟

با توجه به اینکه چراغ هشدار گیربکس ممکن است به دلایل مختلفی روشن شود و برخی از این دلایل، مشکلات مهمی هستند، بنابراین بهتر است که از ادامه رانندگی با چراغ روشن گیربکس خودداری کنید و بلافاصله به یک تعمیرکار خودروی اتوماتیک مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم