بررسی وضعیت باطری خودرو با دستگاه های تست باتری

چگونه با استفاده از دستگاه های تست باتری، وضعیت باطری خودرو را بررسی کنیم؟

باطری یکی از بخش‌های مهم و اصلی هر خودرو است که وظیفه تولید جریان برق را دارد. باید بدانید که این قطعه از خودرو، نیاز به بررسی و بازدید مرتب دارد و در غیر این صورت ممکن است خودرو شما در مواقع ضروری قابلیت استفاده را نداشته باشد. با بررسی به موقع باطری خودرو، می‌توان ایرادات و خطاهای موجود را در زمان مناسب تشخیص داد و از پیشرفت آن‌ها جلوگیری کرد. در این مطلب قصد داریم در مورد بررسی وضعیت باطری خودرو با دستگاه های تست باتری صحبت کرده و اطلاعات مهمی در این خصوص ارائه کنیم.

اهمیت بررسی باطری خودرو

باطری را باید یکی از بخش‌های اصلی خودروها بدانیم که بررسی و بازدید از آن اهمیت زیادی دارد. این مورد به خصوص با نزدیک شدن به روزهای سرد سال اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و باید بدانید که عدم توجه به آن، قطعا گرفتاری‌هایی را برایتان در آینده ایجاد خواهد کرد.

دلیل اهمیت بررسی باطری به خصوص در روزهای سرد سال آن است که در چنین شرایطی، خودرو برای روشن شدن نیاز به انرژی بیشتری دارد؛ همچنین باتری در صورت توقف خودرو در شرایط آب و هوایی سرد، تغییراتی را در ظرفیت خواهد داشت.

در بسیاری از شرایط، روشن نشدن و درست کار نکردن ماشین دلیلی جزو مشکل و خرابی در باطری ندارد. به همین دلیل است که باید همواره نسبت به کارکرد درست این بخش حساسیت نشان دهید و اجازه ندهید کار به جایی برسد که خودرو شما استارت نخورده و امکان روشن شدن آن وجود نداشته باشد.

دستگاه تست باتری خودرو

انواع دستگاه‌های تست باتری

دستگاه‌های تست باتری خودرو یا همان تسترها، ابزار بسیار مناسبی هستند به کمک آن‌ها می‌توان از سلامت باتری اطمینان حاصل کرد. بررسی وضعیت باطری خودرو با دستگاه های تست باتری از طریق انواع مختلفی از این دستگاه‌ها امکان‌پذیر است.

یکی از انواع این ابزارها تستر باطری عقربه‌ای نام دارد. این دستگاه از المنت و ولت متر تشکیل شده و حدودا 90 آمپر جریان می‌کشد.

تستر باطری دیجیتال نیز دیگر دستگاهی است که برای بررسی وضعیت عملکرد باطری خود استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها قابلیت کشیدن جریان به صورت لحظه‌ای و پالسی را داشته و تست باتری را شبیه‌سازی می‌کنند. البته برخی موارد ممکن است دقت اندازه‌گیری چنین دستگاه‌هایی پایین باشد. چرا که برای شبیه‌سازی نیاز به اطلاعات و دقت بالایی وجود داشته و نقص در هر بخشی از این فرآیند، نتیجه را هم با مشکل روبرو می‌کند.

تستر باطری حرفه‌ای، بهترین و دقیق‌ترین ابزاری است که می‌توان از آن برای بررسی چگونگی عملکرد باتری خودرو استفاده کرد. این دستگاه جریان واقعی را از باتری گرفته و نتایج کاملا قابل‌اعتمادی را هم ارائه می‌کند.

مراحل بررسی وضعیت باطری خودرو با دستگاه تست

بررسی وضعیت باطری خودرو با دستگاه های تست باتری دارای مراحل مختلفی بوده که در این بخش نگاهی به آن خواهیم داشت. در کل اساس کار چنین دستگاه‌هایی تخلیه کردن الکتریکی باتری با کمک جریانی تقریبا 3 برابر ظرفیت اسمی آن‌ها است.

اگر ولتاژ نهایی تخلیه الکتریکی یا همان دشارژ باتری در زمان معلوم کمتر از حد مشخص نرود، این به معنای سلامت باتری خواهد بود.

همچنین باید گفت که با کمک دستگاه تستر می‌توان از دو راه مختلف خارج و داخل ماشین، باتری را تست کرد. برای تست در حالت خارج از ماشین، گیره قرمز دستگاه را به قطب مثبت باتری و گیرده سیاه را به قطب منفی آن وصل می‌کنند. سپس با روشن کردن دستگاه و انتخاب گزینه مدنظر ولتاژ باتری مشاهده می‌شود. این ولتاژ در حالت نرمال تقریبا 12.6 ولت است.

اما برای تست باتری از داخل ماشین باید سوکت کوئل جدا شود. این باعث می‌شود که بعد از استارت زدن ماشین روشن نشود. در ادامه گیره قرمز و سیاه را مجدد به قطب مثبت و منفی باتری وصل می‌کنند. حال باید فردی بخاری و نوربالای چراغ جلو را روشن کند. با انتخاب گزینه تست باتری باید سوئیچ را حدود 15 ثانیه در وضعیت استارت قرار دارد. بعد از گذشت این مدت زمان، نتیجه روی دستگاه تستر قابل‌مشاهده خواهد بود.

 

سلامت باتری خودرو

نکات مهم در استفاده از دستگاه تست باتری

در ادامه بحث بررسی وضعیت باطری خودرو با دستگاه های تست باتری، باید به نکات مهمی در این زمینه هم اشاره کنیم. برای تهیه چنین دستگاه‌هایی راحتی و کاربری ساده آن‌ها بسیار مهم است. همچنین چنین دستگاه‌های باید حتما دقت بالایی را داشته باشند که امکان گرفتن نتایج دقیق و کامل از آن‌ها وجود داشته باشد.

باید به ایمنی دستگاه‌های تستر هم توجه ویژه‌ای کنید؛ چرا که در صورت استاندارد نبودن ممکن است به باتری خودرو شما آسیب جدی وارد کنند. توصیه می‌شود مطابق با دفترچه راهنمای هر دستگاه برای تست باتری ماشین اقدام کنید و تمامی مواد توصیه‌شده در دفترچه را رعایت کنید.

تفسیر نتایج تست باطری

در بررسی وضعیت باطری خودرو با دستگاه های تست باتری تفسیر داده‌ها نیز اهمیت بالایی دارد. در حالت کلی برای باتری 12 ولت، در حالتی که موتور خودرو روشن است، ولتاژ باید در بازه 14.8 تا 13.4 قرار داشته باشد و هر چه این میزان به عدد 14.8 نزدیک‌ باشد، عملکرد بهتر است. اما در صورت قرار داشتن ولتاژ زیر 13.4 باتری نیاز به بررسی دقیق و کامل دارد.

همچنین در حالت موتور خاموش نیز این بازه به 12.8 تا 12 تغییر می‌کند و کاهش بیشتر آن به معنای نقص در سیستم باتری است.

همچنین باید در نظر داشته باشید که هر 12 درجه س.گ کاهش دما، باعث کاهش 0.01 ولتی باتری می‌شود. اعداد اشاره شده مربوط به دمای 26 درجه س.گ بود.

لازم به ذکر است که برای کسب نتایج دست و تفسیر دقیق داده‌ها حتما از مجموعه‌ای با خدمات حرفه‌ای بررسی باطری و خودرو استفاده کنید. چرا که هر گونه تشخیص اشتباه یا اقدامات نامناسب وضعیت خودرو با وخیم‌تر خواهد کرد.

 

جمع‌بندی

برای تولید جریان برق چه در حالت روشن بودن موتور و چه خاموش بودن آن، باتری بخش مهم و کلیدی است. هرگونه مشکل در عملکرد باتری روی روند کار خودرو تاثیر گذاشته و در شرایط اضطراری حتی اجازه روشن شدن ماشین را نیز نمی‌دهد.

به همین دلیل بسیار مهم است که از نحوه کار و عملکرد باتری از طریق تست و بررسی مداوم آن اطمینان حاصل کنید. بررسی وضعیت باطری خودرو با دستگاه های تست باتری از جمله روش‌های بسیار مناسب و دقیقی است که می‌تواند بسیاری از خسارات و هزینه‌ها را کنترل کند.

شما این فرصت را دارید که از خدمات حرفه‌ای مجموعه باتجربه تعمیرکار بهره‌مند شده و مشکلات گوناگون خودرو خود را با کمک کارشناسان ماهر این مجموعه برطرف کنید

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم