محافظت از خودرو در برابر خرابی‌های الکتریکی و ناگفته‌های آن!

چگونه با داشتن فیوزهای مناسب خودرو را از خرابی‌های الکتریکی محافظت کنیم؟

به قطعات رنگی و کوچک موجود در خودرو که در سیستم برق آن نقش مهمی دارند و باعث حرکت خودرو می‌شوند، فیوز می‌گویند. با توجه به نقش مهم این قطعه، در صورت بروز هرگونه مشکل سیستم برق خودرو با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین لازم است با نحوه نگهداری آن و محافظت از خودرو در برابر خرابی‌های الکتریکی آشنایی داشته باشید.

از سوی دیگر با بروز هرگونه مشکلی باید در اسرع وقت به تعمیرگاه برای رفع خرابی مراجعه کنید. اما محافظت از خودرو در برابر خرابی‌های الکتریکی چگونه است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن پاسخ سوالات خود پیشنهاد می‌دهیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت محافظت الکتریکی در خودروها

حفاظت الکتریکی، مجموعه اقداماتی است که برای کاهش خطرات ناشی از صدمه جریان برق در تاسیسات الکتریکی انجام می‌شود. با توجه به نوع خودرو، تجهیزات بسیاری در خودروها وجود دارد که همواره به تعداد سیستم‌های الکتریکی و این تجهیزات اضافه می‌شود. به عبارت دیگر شرکت‌های سازنده همواره به دنبال اضافه کردن آپشن‌های جدید و مزیت‌های رقابتی به محصولات خود هستند که سیستم‌های الکتریکی نقشی بسیار مهم را ایفا می‌کنند.

آشنایی با فیوز خودرو و نکات مهم آن

شناسایی خطرات الکتریکی

محافظت از خودرو در برابر خرابی‌های الکتریکی بسیار اهمیت دارد، به همین علت باید خطرات الکتریکی را به‌خوبی بشناسید تا در صورت مشاهده هر یک از علائم آن به تعمیرگاه مراجعه کنید:

  • اگر موتور خودرو به درستی استارت نزند.
  • درصورتی‌که موتور خودرو با مشکل مواجه شود.
  • اگر چراغ‌های جلوی خودرو و سایر چراغ‌های دیگر به‌خوبی کار نکنند.
  • در صورت سوختن مداوم فیوزهای خودرو نیز می‌توانید متوجه خطرات الکتریکی شوید.
  • اگر بوی سوختگی استشمام کنید.

پس در صورت مشاهده هریک از این نشانه‌ها سریعا به تعمیرگاه مراجعه کرده تا از ایجاد خسارات جبران‌ناپذیر جلوگیری کنید.

انواع فیوز خودرو و عملکرد آن‌ها

به‌طورمعمول فیوزها را در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌کنند که از پرکاربردترین انواع آنها می‌توان فیوزهای سرامیکی و مستطیلی را نام برد. این فیوزها که از 2 پایه تشکیل می‌شوند، با توجه به میزان شدت جریان، برای اتصال دو پایه به هم از سیم ضخیم‌تری استفاده می‌شود. یکی‌دیگر از انواع فیوز خودرو، فیوز فلزی است که در صورت عبور شدت جریان بالا، ارتباط دو سر آن ذوب شده و درنهایت مدار قطع می‌شود.

یکی‌دیگر از انواع فیوز، فیوز شیشه‌ای نام دارد که با استفاده از سیمی نازک، 2 سر فیوز به هم متصل شده است. این اتصال که در داخل محفظه‌ای شیشه‌ای برقرار می‌شود، در صورت عبور شدت جریان بالا باعث قطع شدن سیم مربوطه خواهد شد.

انواع فیوز خودرو را بهتر بشناسید

اندازه‌گیری و کنترل جریان و ولتاژ

روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری جریان و ولتاژ فیوز وجود دارد که تقریبا بیشتر آنها یک مقدار را نمایش می‌دهند. برای مثال می‌توانید از منحنی فیوزها استفاده کرده و یا در جریان کامل موتور، ضرایب ثابتی را لحاظ کنید. نکته مهمی که در هنگام انتخاب فیوز باید به آن توجه داشته باشید، توجه به جریان راه‌اندازی الکتروموتور در حالت تک ضرب است.

در صورت انتخاب فیوز با جریان نامی الکتروموتور، در هنگام راه‌اندازی خواهد سوخت. ناگفته نماند که می‌توانید از دستگاه تست فیوز خودرو نیز برای اندازه‌گیری و کنترل جریان استفاده کنید. پس با اندازه‌گیری و کنترل جریان و ولتاژ می‌توانید به راحتی محافظت از خودرو در برابر خرابی‌های الکتریکی را انجام دهید.

نگهداری و عیب‌یابی منظم

راه‌های مختلفی وجود دارد که متوجه شوید کدام فیوز خراب است. با استفاده از بررسی و چک کردن فیوزها، می‌توانید از وضعیت جعبه فیوز اطمینان یابید. یکی از روش‌های عیب‌یابی این گونه است که پس از درست کردن قطعه باز هم درست کار نمی‌کند که در این صورت باید جعبه فیوز را چک کرد.

اگر با تغییر قسمتی، قطعه کار کرد، پس فیوز مشکل دارد. در غیر این صورت احتمال دارد مشکل از پشت جعبه فیوز باشد. لازم به ذکر است که برای عیب‌یابی و تعمیر جعبه‌ فیوز باید ابتدا آن را باز کرده، سپس بررسی کنید.

استفاده از تجهیزات جانبی با احتیاط

همانگونه که ذکر شد فیوز قطعه‌ای مهم است و باعث حرکت خودرو می‌شود. پس باید همواره از آن به خوبی محافظت کرد. اگر قصد استفاده از تجهیزات جانبی را دارید، باید با احتیاط کامل این کار را انجام دهید تا هیچگونه آسیبی به سیستم برق خودرو وارد نشود.

فیوز خودرو باعث حرکت خودرو به سمت جلو می_شود

مشاوره تخصصی و خدمات فنی

در صورت بروز هرگونه مشکل برای فیوز خودرو باید برای رفع آن به تعمیرگاه مراجعه کنید. مجموعه تعمیرکار یکی از معتبرترین مجموعه‌ها است که تعمیرکاران ماهر و باتجربه در آن مشغول فعالیت هستند. برای دریافت مشاوره تخصصی و خدمات فنی می‌توانید به سایت تعمیرکار مراجعه کنید.

آموزش و آگاهی‌رسانی

مجموعه تعمیرکار در سایت خود آموزش‌ها و آگاهی‌های لازم را ارائه داده است. با مراجعه به سایت تعمیرکار می‌توانید تمامی اطلاعات موردنیاز و همچنین پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت کنید.

استانداردها و دستورالعمل‌های ایمنی

در هنگام باز کردن، عیب‌یابی و تعمیر جعبه فیوز خودرو برای جلوگیری از هرگونه مشکلی باید به استانداردها و دستورالعمل‌های ایمنی توجه داشته باشید. از سوی دیگر باید به نقش فناوری‌های نوین در این زمینه نیز دقت کنید.

جعبه فیوز خودرو و محافظت از آن در برابر خرابی_های الکتریکی

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به معرفی فیوز و محافظت از خودرو در برابر خرابی‌های الکتریکی بپردازیم. همانگونه که ذکر شد فیوز قطعه‌ای مهم در خودرو است که در سیستم برق آن نقش مهمی داشته و باعث حرکت خودرو به جلو می‌شود. پس باید به‌خوبی از آن محافظت کرد و در صورت بروز هرگونه مشکل سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید.

سایت تعمیرکار یکی از سایت‌های معتبر است که در صورت داشتن هرگونه سوال و یا مشکلی می‌توانید به آن مراجعه کرده و پاسخ آنها را دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم