محافظت از خودرو در برابر خرابی‌ های الکتریک با کمک فیوزها

چگونه با داشتن فیوز های مناسب، خودرو را از خرابی‌های الکتریکی محافظت کنیم؟

یکی از قطعات مهم و کاربردی در خودرو فیوز نام دارد که وظیفه آن، جلوگیری از خرابی‌های الکتریکی بخش‌هایی است که با جریان برق در ارتباط هستند. از این رو انتخاب و قرار دادن فیوز مناسب و دقیق در خودرو نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد. برای این که بدانید فیوز چگونه محافظت از خودرو در برابر خرابی‌ های الکتریک را برعهده دارد و انتخاب مناسب فیوز چه تاثیری در این فرآیند می‌گذارد؛ حتما تا انتها با ما همراه باشید.

فیوز چیست و چگونه در خودرو عمل می‌کند؟

در ابتدای این مطلب به معرفی و بررسی فیوز خودرو می‌پردازیم. به طر کلی فیوز بخشی از خودرو است که به عنوان قطعه حفاظتی به شمار می‌رود. به این صورت که با وجود فیوز، تجهیزات و بخش‌های مختلف خودرو در برابر اضافه جریان به دلیل اضافه بار یا اتصال کوتاه محافظت می‌شوند.

باید گفت فیوزها در خودرو، خود را فدا کرده و اجازه آسیب به بخش‌های اصلی دیگر را نمی‌دهند. بنابراین اگر فیوزها وظیفه خود را به درستی انجام ندهند قطعا مشکلات و آسیب‌های زیادی به وجود خواهد آمد.

فیوز خودرو چیست

فیوز در خودرو چگونه عمل می‌کند؟

ممکن است با خود بگویید فیوز چگونه محافظت از خودرو در برابر خرابی‌ های الکتریک را بر عهده دارد؟ باید بدانید که فیوزها در انواع مختلفی وجود دارند و هر کدام از آن‌ها نیز بر حسب نوع خود، عملکرد و ویژگی‌های مختلفی را دارند. فیوزهایی که از آن‌ها در خودروها استفاده می‌شود، دارای بخش المان ذوب‌شونده هستند.

فیوزهای خودروها از نوار فلزی بهره می‌برند که داخل محلی نارسانا در کنار جرقه‌گیر قرار دارند. وقتی جریان بیش از حد معمول بالا رود، نوار فلزی موجود ذوب می‌شود و در ادامه مسیر جریان بسته خواهد شد. بنابراین می‌توان چنین گفت که هر زمانی که یکی از بخش‌ها و تجهیزات الکترونیکی خودرو کار نکند، این احتمال وجود دارد که فیوز محافظ آن بخش دچار مشکل شده باشد.

فیوزهای سوخته قسمت هستی وسط آن‌ها ذوب شده و دیگر توانایی انتقال جریان را ندارد. معمولا وی هر فیوز مشخصات و اطلاعات آن درج شده و مشخص شده است که در چه صورتی و در چه جریان‌هایی فیوز می‌سوزد. بنابراین با این کار دیگر بخش‌های برقی خودرو دچار مشکل و آسیب جدی نمی‌شوند.

انواع فیوز خودرو را بشناسید

در ادامه بحث محافظت از خودرو در برابر خرابی‌ های الکتریک با کمک فیوز، به معرفی انواع فیوزها پرداخته می‌شود. در حالت کلی فیوزها انواع بسیار متنوعی دارند؛ اما باید بدانید که تنها چند نوع از فیوزها در خودروها به کار گرفته می‌شوند.  در زیر به معرفی فیوزهایی که در ماشین‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود پرداخته می‌شود.

وظیفه اصلی فیوز در خودرو چیست

فیوز مستطیلی و سرامیکی

باید گفت این نوع از فیوزها، رایچ‌ترین فیوزها هستند که در خودروها به کار برده می‌شوند. در این فیوزها از دو پایه اصلی استفاده شده که توسط سیمی ضخیم‌ به هم وصل شده‌اند. اگر جریان از حد مجاز بالاتر رود، این سیم ذوب می‌شود و در نهایت ارتباط بین دو پایه و عبور جریان قطع خواهد شد.

فیوز شیشه‌ای

از انواع دیگر فیوز که در خودروها استفاده می‌شود باید به فیوزهای شیشه‌ای هم اشاره کرد. دو سر فیوز در این نوع با سیمی نازک به هم وصل شده و در حالتی که جریان از مقدار مجاز بیشتر شود، ای سیم ذوب شده و جریان قطع می‌شود.

فیوز فلزی

در این نوع فیوز نیز مانند نوع قبل، در صورت بالا رفتن جریان از مقدار مشخصی، سیم رابط آب شده و در نتیجه جریان نیز قطع می‌شود.

عیب‌یابی فیوزها

همانطور که گفته شد وظیفه محافظت از خودرو در برابر خرابی‌ های الکتریک را فیوزها برعهده دارند و در صورت مشکل در جریان و نوسانات آن، فیوز دچار مشکل شده و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. در فیوزهای شیشه‌ای و مستطیلی به راحتی و با چشم می‌توان سوخته بودن فیوز را تشخیص داد.

اما فیوزهای دیگری که شفاف نیستند برای عیب‌یابی آن‌ها باید از مولتی متر یا چراغ آزمایش کمک گرفت. برای این منظور دقت کنید که از سیم به جای فیوز استفاده نکنید؛ چرا که باعث آسیب جدی به تجهیزات برقی خودرو می‌شوید. اگر یکی از فیوزهای مهم و اصلی سوخته باشد، باید از فیوز یدک یا فیوز با اهمیت و کاربرد کمتر به جای آن استفاده کنید.

بهتر است برای چنین مواقعی خود را آماده کرده و از این موضوع اطلاع داشته باشید که هر فیوز به چه بخشی مرتبط است و باید چه فیوزی را خارج کنید. در دفترچه‌های راهنمای خودرو اطلاعات کاملی در این خصوص وجود دارد. همچنین در درب جعبه فیوز نیز نام فیوزهای مختلف خودرو درج شده است.

اگر بخواهید از فیوز فندک یا چراغ‌های کوچک استفاده کرده و آن‌ها را به جای فیوز دیگری استفاده کنید، باید دقیقا از محل آن‌ها آگاه باشید. لازم به ذکر است که در تمامی جعبه فیوزها، فیوز یدک قرار دارد که در مواقع ضروری امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد. همچنین باید به این نکته هم توجه کنید که هر فیوز مطابق با وظیفه خود، توانایی عبور جریان مشخصی از خود را دارد.

این موضوع با در نظر گرفتن رنگ‌ها مختلف برای فیوزها در خودرو نیز مشخص شده است. پیشنهاد می‌شود از فیوز هم‌رنگ با فیوز سوخته به عنوان جایگزین آن استفاده کنید.

جمع‌بندی

فیوز قطعه‌ای کاربردی و مهم به منظور محافظت از خودرو در برابر خرابی‌ های الکتریک است. در صورت عدم کارکرد مناسب فیوز یا انتخاب نوع نامناسب برای بخش مربوطه، ممکن است بخش مهمی از خودرو دچار مشکل جدی شده و این موضوع هزینه‌های بسیار زیادی را به وجود می‌آورد.

این در حالی است که در صورت عملکرد مناسب فیوز و بروز نوسانات و اضافه جریان‌های مختلف، تنها هزینه ناچیز تعویض فیوز را خواهید داشت. بنابراین حتما نسبت به این بخش از خودرو توجه ویژه‌ای داشته باشید و از راهکارهای مناسب ذکرشده در این مطلب از سایت تعمیرکار برای عیب‌یابی و تعویض آن استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم