تفاوت گیربکس at و cvt

تفاوت گیربکس at و cvt چیست؟

تفاوت گیربکس at و cvt چیست؟ کدام بهتر است AT یا CVT؟ گیربکس‌های AT و CVT چه مزایا و معایبی دارند؟

گیربکس‌های AT و CVT هر دو دارای مزایا و معایب خود هستند. گیربکس‌های اتوماتیک معمولی با دنده‌های مشخص عملکرد قوی و قابل اعتمادی دارند، در حالی که گیربکس‌های CVT با تغییر دنده پیوسته و نرم، بهینه‌سازی مصرف سوخت و رانندگی پیوسته را فراهم می‌کنند. انتخاب بین این دو نوع گیربکس به ترجیحات راننده و شرایط رانندگی بستگی دارد. در این مقاله با ذکر این جزئیات به تفاوت‌های میان این دو گیربکس اتومات می‌پردازیم. شما می توانید در صورت خرابی ماشین خود به مرکز معتبر تعمیرکار مراجعه نمایید.

در این بخش انواع گیربکس به صورت خلاصه شرح داده شده است و در ادامه به توضیح آنها پرداخته ایم:

ویژگی گیربکس اتوماتیک گیربکس CVT
تعویض دنده نرم و قابل اعتماد پیوسته و روان
مصرف سوخت متوسط بهینه
پیچیدگی ساده تر پیچیده تر
هزینه ارزان تر گران تر
کاربرد دیفرانسیل عقب، SUV ها دیفرانسیل جلو، خودروهای کوچک

گیربکس اتوماتیک AT چیست؟

گیربکس اتوماتیک AT چیست؟

گیربکس اتوماتیک AT (Automatic Transmission) یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین انواع گیربکس اتوماتیک است که از زمان‌های گذشته تا به الان در بسیاری از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت گیربکس at و cvt را می‌توان در نحوه ساختار گیربکس اتوماتیک AT متوجه شد. به طوری که این گیربکس اتومات، ساختاری متفاوت نسبت به گیربکس‌های دنده دستی و یا دو کلاچه دارد و نحوه عملکرد این گیربکس‌ها نیز متفاوت است.

تمامی خودروسازان در دهه‌های انتهایی قرن بیستم به صورت گسترده از گیربکس اتومات AT استفاده می‌کردند و امروزه می‌بینیم که انواع گیربکس‌های دیگر مانند CVT و DCT نیز وارد بازار شده‌اند.

با این حال، هنوز هم گیربکس‌های AT به دلیل عملکرد عالی و بی‌نقصی که دارد، محبوب‌ترین گیربکس در بین بسیاری از خودروسواران است.

car.ir می گوید:

در این گیربکس ها عمل تعویض دنده به صورت خودکار انجام می شود و دیگر خبری از پدال کلاچ در کابین خودرو نیست. به جای دنده های مختلف که در گیربکس دستی با گرفتن پدال کلاچ قابل تعویض بود، در گیربکس اتوماتیک چند حالت مختلف رانندگی وجود دارد که با فشردن پدال ترمز می توان میان آن ها جابجا شد

این گیربکس دارای حالت‌های مختلف زیر است:

  • حالت پارک (Park – P)
  • حالت دنده عقب (Reverse – R)
  • حالت خلاص (Neutral – N)
  • حالت حرکت (Drive – D)
  • حالت دنده سنگین (Low – L)
  • حالت دستی (Manual – M)

تفاوت at و cvt

مزایای گیربکس اتوماتیک AT

در بررسی تفاوت گیربکس at و cvt شاهد مزایای خاص گیربکس‌های اتوماتیک AT می‌شویم که باعث شده است تا این گیربکس‌ها در بین خودروسواران از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.

از مزایای این گیربکس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رانندگی با گیربکس‌های اتوماتیک AT بسیار راحت و آسان است.
  • سر و صدای ناهنجار و غیرمعمولی ندارد.
  • کندی ندارد.
  • مانند برخی از گیربکس‌های DCT و AMT رفتارهای عجیبی از خود نشان نمی‌دهد.
  • انتقال قدرت مناسب، رانندگی نرم و تعویض دنده‌های روان.
  • استهلاک و هزینه‌های کمتری نسبت به گیربکس‌های CVT و DCT دارد.
  • عمر مفیدی بالاتری را تجربه می‌کنند.

معایب گیربکس اتوماتیک AT

معایب گیربکس اتوماتیک AT انگشت‌شمار هستند ولی در برخی موارد باعث مشکلاتی در خودرو شده‌اند. از جمله معایب گیربکس اتوماتیک AT می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتلاف انرژی در گیربکس‌های اتوماتیک AT نسبت به سایر گیربکس‌ها بیشتر است و این باعث می‌شود تا شتاب‌گیری خودرو در شرایط ایده‌آل خودرو کمتر گردد.
  • مصرف سوخت خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک AT اندکی بالاتر از سایر گیربکس‌هاست.
  • گیربکس‌های اتوماتیک AT هزینه ساخت بالاتری نسبت به سایر گیربکس‌ها دارند. همچنین در صورت بروز هر گونه مشکل به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران مراجعه کنید.

گیربکس اتوماتیک CVT چیست؟

گیربکس اتوماتیک CVT چیست؟

آشنایی با گیربکس اتوماتیک CVT باعث می‌شود تا درک بهتری از تفاوت گیربکس at و cvt داشته باشیم. گیربکس اتوماتیک CVT (Continuously Variable Transmission) جزو پرتیراژترین گیربکس‌های اتوماتیک از دیدگاه حجم تولید و فروش دارد.

در ساده‌ترین نوع گیربکس CVT، به تعداد دنده‌های بیان شده، ضریب متمایز برای افزایش گشتاور و دور موتور خروجی به چرخ‌ها در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

مزایای گیربکس اتوماتیک CVT

مزایای گیربکس اتوماتیک CVT باعث شده‌اند تا حجم گسترده‌ای از خودروها به استفاده از این نوع گیربکس روی بیاورند. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این نوع گیربکس‌ها از تعداد بسیار کمی قطعه متحرک استفاده می‌کنند و این باعث شده است تا تولید راحت و کم‌هزینه‌ای را برای سازنده خودرو داشته باشد.
  • این گیربکس‌ها از وزن کم و ابعاد کوچکی تشکیل می‌شوند که باعث شده است تا بهترین گزینه برای استفاده در خودروهای کوچک و اقتصادی باشند.
  • در صورت برخورد صحیح با گیربکس CVT، طول عمر آن قابل قبول خواهد بود و هزینه تعمیرات آن منطقی محاسبه می‌شود.

معایب گیربکس اتوماتیک CVT

با اینکه گیربکس‌های اتوماتیک در میان تفاوت گیربکس at و cvt از مزایای زیادی برخوردار است، ولی باز هم در بسیاری از بازارهای جهانی و حتی در ایران زیاد محبوب نیست. از معایب گیربکس‌های اتوماتیک CVT می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرآیند انتقال نیرو در گیربکس اتوماتیک CVT به صورت پیوسته است و این باعث شده تا رانندگی با خودروهای دارای این نوع گیربکس بسیار یکنواخت و کاملا خطی باشد.
  • صدا و لرزش طبیعی موتور در ساختار بهینه گیربکس CVT معمولا در درازمدت و در جاده‌های صاف و طولانی آزاردهنده خواهد بود.
  • گیربکس‌های CVT توان انتقال گشتاور زیاد را ندارند و این باعث شده است تا در هیچگونه خودروی اسپرت و شاسی بلند آفرودی استفاده نگردد.

 

تفاوت های گیربکس AT و CVT

در بخش‌های قبلی مشاهده کردید که گیربکس‌های اتوماتیک AT و CVT دارای شباهت‌ها و تفاوت‌های متعددی هستند و در این بخش به بررسی مهم‌ترین موارد تفاوت گیربکس at و cvt می‌پردازیم.

  • تفاوت گیربکس at و cvt در ضریب های در نظر گرفته شده برای دنده

ضریب دنده مولفه‌ای است که رانندگان به کمک آن متوجه تغییر دنده در گیربکس می‌شوند. اینکه شما تغییر دنده را متوجه شوید، زیاد ضروری و حیاتی نیست.

ولی برخی از افراد ترجیح می‌دهند که مکانیزم یا صدایی وجود داشته باشد تا بتوانند متوجه آن شوند. دقت داشته باشید که صدایی که در زمان تعویض دنده ایجاد می‌شود، آزاردهنده و بلند نیست.

در خودروهای دارای گیربکس CVT، راننده فرآیند تغییر دنده را متوجه نمی‌شود و در مقابل راننده‌ای که از خودرویی با گیربکس AT استفاده می‌کند، متوجه تغییر دنده می‌گردد.

  • تجربه رانندگی، تفاوت گیربکس at و cvt

تفاوت گیربکس at و cvt در تجربه رانندگی به نوعی به مورد قبلی مربوط می‌شود. خودروهای مجهز به گیربکس CVT در هنگام تغییر دنده صدایی ایجاد نمی‌کنند و این باعث می‌شود تا راننده با آرامش و تمرکز بیشتری به رانندگی بپردازد.

  • تفاوت گیربکس at و cvt در میزان مصرف سوخت

گیربکس‌های اتوماتیک CVT دارای مصرف سوخت کمتری نسبت به نوع دیگر هستند و این یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. بنابراین گیربکس‌های اتومات CVT نقش بسیار مهمی در افزایش طول عمر موتور خودرو خواهند داشت.

از طرفی، گیربکس‌های اتومات AT به دلیل فشار بالاتری که نسبت به نوع CVT در سرعت‌ها و دنده‌های بالاتر به موتور وارد می‌کنند، منجر به کاهش عمر موتور خودرو می‌شوند. تعویض روغن گیربکس اتوماتیک در این خصوص اهمیت ویژه دارد.

 

کدام بهتر است CVT یا AT؟

برای انتخاب بین گیربکس CVT و گیربکس AT لازم است تا تفاوت گیربکس at و cvt را در شرایط و نیازهای مختلف بررسی کنید. در این بخش برخی از عوامل موثر بر انتخاب بین این دو گیربکس را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بهره وری سوخت

گیربکس های CVT بهره‌وری سوخت بالاتری نسبت به نوع دیگر دارند و این امر به دلیل توانایی تنظیم پیوسته نسبت دنده و کار بهینه‌تر موتور است. در صورتی که به صرفه‌جویی در سوخت و کاهش هزینه‌های سوخت اهمیت می‌دهید، بهتر است که گیربکس CVT را انتخاب کنید.

تجربه رانندگی

خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک AT امکان کنترل بیشتری در رابطه با سرعت و تسریع خودرو برای شما فراهم می‌آورد و این باعث شده است تا بسیاری از خودروسواران تجربه رانندگی با خودروهای دارای گیربکس AT را ترجیح دهند.

در صورتی که تجربه رانندگی قدرتمند و کنترل بیشتر خودرو برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است، توصیه می‌کنیم که گیربکس‌های اتومات AT گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

هزینه تعمیر

ساختار و قطعات داخلی گیربکس‌های CVT از پیچیدگی بالاتری برخوردار هستند و این باعث شده است تا گیربکس CVT در برخی موارد هزینه تعمیر بالاتری نسبت به نوع دیگر داشته باشد.

در صورتی که هزینه تعمیر و نگهداری برای شما خیلی اهمیت دارد، گیربکس اتوماتیک AT گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

اگر ماشین باز هستید حتما باید درباره اجزای گیربکس اتوماتیک اطلاعات داشته باشید! مقاله سلکتور گیربکس اتوماتیک را از دست ندهید.

سخن پایانی

گیربکس اتوماتیک معمولی (AT) دارای دنده‌های مشخصی است که به صورت مرحله‌ای تغییر می‌کنند، عملکرد قوی و قابل اعتمادی دارند، اما ممکن است مصرف سوخت بیشتری داشته باشند. گیربکس پیوسته متغیر (CVT) از نسبت دنده‌های پیوسته استفاده می‌کند، رانندگی نرم و بهینه‌سازی مصرف سوخت را فراهم می‌کند، اما ممکن است حس رانندگی سنتی را نداشته باشد. هر دو نوع گیربکس دارای مزایا و معایب خود هستند و انتخاب بین آنها به ترجیحات راننده و شرایط رانندگی بستگی دارد.

 

سوالات متداول

1- کدامیک بهتر است CVT یا AT؟

برای انتخاب بین این دو نوع گیربکس لازم است تا علاوه بر تفاوت گیربکس at و cvt به نیازها و ترجیحات خود توجه داشته باشید که در متن مقاله به بررسی بیشتر آن پرداختیم.

2- آیا گیربکس CVT صدا دارد؟

این نوع گیربکس‌ها در عملکرد معمولی صدای کمی تولید می‌کنند ولی با پیشرفت‌های اخیر در صنعت و طراحی و فناوری، صدای این گیربکس‌ها به حداقل رسیده است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم