علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات

مهم ترین علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات چیست؟

مهم‌ترین علت دنده عوض نکردن ماشین اتوماتیک معمولاً کمبود یا آلودگی روغن گیربکس است. سایر عوامل می‌تواند شامل مشکلات در سیستم الکترونیکی کنترل گیربکس، خرابی سنسورها، یا مشکلات مکانیکی داخلی گیربکس باشد. بررسی و سرویس منظم می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند. در صورت معاینه ماشین خود می توانید به تعمیرکار مراجعه کنید.

بصورت خلاصه موارد و مشکلات برای شما آورده شده و در ادامه به توضیح آنها پرداخته ایم:

علت توضیحات راه‌حل
مشکلات گیربکس اگر گیربکس به درستی کار نکند، ممکن است خودرو دنده عوض نکند. این می تواند ناشی از خرابی در دنده ها، کلاچ، بلبرینگ ها یا سایر اجزای گیربکس باشد. بررسی و تعویض قطعات آسیب دیده در گیربکس
مشکلات سیستم کنترل کننده گیربکس اگر سیستم کنترل کننده گیربکس به درستی کار نکند، ممکن است خودرو دنده عوض نکند. این می تواند ناشی از خرابی در سنسورها، سوئیچ ها، سیم کشی یا کامپیوتر باشد. بررسی و تعویض قطعات آسیب دیده در سیستم کنترل کننده گیربکس
مشکلات مربوط به روغن گیربکس اگر روغن گیربکس کثیف، کم یا نامناسب باشد، ممکن است خودرو دنده عوض نکند. بررسی سطح و کیفیت روغن گیربکس، تعویض روغن گیربکس در صورت نیاز
مشکلات مربوط به موتور اگر موتور به درستی کار نکند، ممکن است خودرو دنده عوض نکند. این می تواند ناشی از خرابی در شمع ها، کوئل ها، انژکتورها یا سایر اجزای موتور باشد. بررسی و تعویض قطعات آسیب دیده در موتور

چرا دنده در ماشین اتومات عوض نمی‌شود؟

برای این که علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات را پیدا کنید، بهترین کار مراجعه به تعمیرگاه‌های تخصصی معتبر است. با این حال خودتان هم می‌توانید با توجه به علائم موجود، تا حدودی علت دیر عوض شدن دنده یا عوض نشدن آن را پیدا کنید.

به هر حال تعویض نشدن دنده در حین رانندگی بسیار آزاردهنده خواهد بود. از سوی دیگر بی‌توجهی به این موضوع، ممکن است آسیب‌های زیادی را متوجه گیربکس خودروی شما بکند.

در صورتی که اولین علائم را از عدم تعویض دنده خودروی اتومات خود مشاهده کردید، آن را جدی بگیرید تا مشکل شما بزرگ‌تر نشود. بهترین کار مراجعه به تعمیرگاه‌های مجاز و تخصصی است.

دنده عوض نکردن ماشین اتومات

 

بررسی علل مختلف دنده عوض نکردن ماشین اتومات

چرا خودرو اتومات دنده عوض نمی‌کند؟ این اتفاق ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. برخی دلایل که عموما رخ می‌دهند، احتمالا مشکل مشترک شما هم باشند. در ادامه قصد داریم چند دلیل عمده دیر عوض کردن دنده یا عدم تعویض دنده را مورد بررسی قرار دهیم.

1. مشکلات مبدل گشتاور یا توربین

مبدل گشتاور ازجمله قطعاتی است که ممکن است دچار مشکل شود. مشکلات مبدل گشتاور، روی تعویض دنده هم تاثیر می‌گذارد. به طور کلی مشکلات مربوط به مبدل گشتاور به 4 زمینه تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • مشکل در عملکرد شیر برقی کلاچ: شیر برقی وظیفه کنترل عبور مقدار روغن عبوری از کلاچ مبدل گشتاور را دارد. وقتی این قطعه الکترونیکی در مبدل گشتاور درست عمل نمی‌کند، روغن به مقدار مناسب آزاد نمی‌شود. به این ترتیب مایعات با فشار غیرعادی حرکت می‌کنند که مصرف سوخت را دچار مشکل خواهد کرد.
  • مشکل در بلبرینگ سوزنی: این قطعه وظیفه جداسازی پروانه، استاتور، محفظه مبدل و توربین را دارد. وقتی بلبرینگ یا یاتاقان سوزنی خراب می‌شود، گیربکس و فلز به هم برخورد می‌کنند. این موضوع باعث ایجاد سروصدای عجیب و غریب خواهد شد. این مشکل با تعمیر بلبرینگ سوزنی رفع خواهد شد.
  • مشکل گیر کردن کلاچ: از دیگر مشکلات مبدل گشتاور که علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات هستند، مربوط به گیر کردن کلاچ می‌شود. این مشکل باعث ایجاد گرمای زیادی خواهد شد که در نهایت به کلاچ آسیب می‌زند.
  • آسیب به مهر و موم مبدل گشتاور: با آسیب به مهر و موم، روغن از توربین نشت پیدا می‌کند. به این ترتیب در دنده‌ها لغزش ایجاد می‌شود که دنده عوض کردن را هم سخت خواهد کرد. توجه به توربین گیربکس اتومات نیز به شدت مهم است.

2. پایین بودن کیفیت روغن گیربکس

روغن گیربکس خودرو

روغن گیربکس را باید بعد از دوره مشخصی تعویض کنید. به هر حال بعد از مدتی، روغن گیربکس کیفیت و خاصیت خود را از دست می‌دهد.

درباره استفاده درست از روغن گیربکس در این صوت توضیحات بیشتری ارائه کردیم

معمولا این روغن را بین 70 تا 100 هزار کیلومتر تعویض می‌کنند. این روغن وظیفه کاهش اصطکاک و دمای قطعات داخلی گیربکس را برعهده دارد. این روغن باید صاف و تمیز باشد. در صورتی که رنگ آن سیاه و تیره باشد، حتما باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک حتما اول مقاله بهترین روغن گیربکس اتوماتیک را مطالعه کنید.

3. ایجاد مشکل در فیلتر یا صافی گیربکس

فیلتر موجود در گیربکس ماشین‌های اتومات، وظیفه تصفیه ذرات موجود در روغن و … را برعهده دارد. شاید بتوان گفت که علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات، همین موضوع هم باشد.

به هر حال وقتی فیلتر دچار مشکل می‌شود، توانایی جلوگیری از عبور ذرات و آلاینده‌ها را نخواهد داشت. همین مساله باعث می‌شود تا عملکرد گیربکس دچار مشکل شود.

4. داغ شدن بیش از حد گیربکس

گاهی ممکن است به دلیل کار کردن بیش از اندازه خودرو به گیربکس فشار وارد شود. این فشار باعث می‌شود تا دمای داخل گیربکس افزایش پیدا کند.

وقتی قطعات داخلی داغ می‌کنند، سیستم الکترونیکی برای این که از آسیب رسیدن به گیربکس جلوگیری کند، فرمان تعویض دنده را دیر صادر می‌کند. بهتر است سبک رانندگی خود را کمی تغییر دهید و آرام‌تر رانندگی کنید تا مشکل خاصی برای گیربکس شما بوجود نیاید. داغ شدن بیش از حد گیربکس میتواند باعث روشن شدن چراغ گیربکس و افزایش بوجود آمدن آسیب های احتمالی خودرو شود.

دلایل عدم تعویض دنده خودروهای اتومات

5. استهلاک گیربکس

به هر حال گیربکس و لوازم داخلی آن هم جزو قطعات خودرو محسوب می‌شوند و ممکن است بعد از گذشت مدتی دچار خرابی شوند. این موضوع زمانی بیشتر خواهد شد که شما بیش از اندازه با خودرو فعالیت داشته باشید. راه‌حل پیشگیری از استهلاک گیربکس، انجام سرویس‌های دوره‌ای به صورت منظم است.

6. استهلاک چرخ‌دنده‌های گیربکس

از دیگر قطعات داخلی گیربکس که به مرور زمان دچار ساییدگی و خرابی می‌شوند، چرخ‌دنده‌ها هستند. وقتی چرخ‌دنده‌ها دچار ساییدگی و فرسودگی می‌شوند به خوبی باهم چفت نخواهند شد و دنده‌ها با تاخیر تعویض می‌شوند. راه‌حل برطرف کردن این مشکل، فقط مراجعه به تعمیرگاه‌های تخصصی است.

سایر دلایل عدم تعویض دنده ماشین‌های اتومات

شاید علت دنده عوض نکردن ماشین اتومات، مواردی که مطرح کردیم نباشند. به هر حال عوامل زیادی ممکن است در این مشکل دخیل باشند. به همین دلیل نباید در پیدا کردن مشکل اصلی عجولانه عمل شود.

معمولا وقتی گیربکس دچار مشکل می‌شود، دنده عقب هم به خوبی جا نمی‌رود. وقتی با این مشکل مواجه شدید، حتما به تعمیرکار متخصص نشان دهید تا وخیم‌تر نشود. از دیگر علل عوض نشدن دنده در خودروهای اتومات، عبارتند از:

  • استفاده نامناسب از خودرو
  • خرابی جعبه دنده
  • خراب شدن سیستم ترمز
  • عدم تعویض به موقع روغن گیربکس
  • نقص در سیستم الکترونیکی خودرو
  • پایین بودن کیفیت قطعات جایگزین
  • عدم انجام سرویس‌های دوره‌ای و منظم
  • رانندگی نامناسب

یک منبع معتبر نحوه انجام تعمیر گیربکس اتوماتیک چنین میگوید:

تعمیر گیربکس اتومات یک فرآیند پیچیده است که هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد و برای آن نیاز به فردی متخصص دارید. فرد تعمیرکار گیربکس را بررسی کرده و مشکلات را مشخص می‌کند. در صورتی که قطعات نیاز به تعمیر داشته باشند، این کار را انجام داده و در صورت نیاز به تعویض نیز این کار انجام می‌شود. توصیه می‌شود حتما یک فرد متخصص را برای این کار پیدا کنید؛ زیرا اهمیت بالایی دارد.

استهلاک گیربکس و عدم تغییر دنده

کلام پایانی

دلایل عمده‌ای که باعث می‌شوند که گیربکس خودروی اتوماتیک دنده ندهید شامل کمبود یا آلودگی روغن گیربکس، مشکلات در سیستم الکترونیکی کنترل گیربکس، خرابی سنسورها و مشکلات مکانیکی داخلی گیربکس هستند. نگهداری و سرویس منظم می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند و عمر مفید گیربکس را بهبود بخشد. به طور کلی می توانید به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران برای چک نهایی ماشین خود مراجعه کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما همراه شما هستیم

کافیست با ما تماس بگیرید تا با خدمات تخصصی و مشاوره رایگان در خدمت شما باشیم